Learnit

Tekstschrijven voor intranet en internet

Algemene informatie over de cursus

Aandacht van de lezer vasthouden, daar draait het om op het web. Eén muisklik en de lezer is weg. In deze training leer je aansprekende teksten schrijven en overtuig je de lezer met gemak.

Inhoud van de cursus

Aan teksten op het scherm worden andere eisen gesteld dan aan teksten op papier. De lezer is nog ongeduldiger en verwacht snel een antwoord op zijn vragen. Bovendien wil het oog ook wat: meer dan bij papier doet het ertoe hoe je boodschap eruitziet. Ieder scherm biedt idealiter een hapklare brok informatie, 'iets te zien' en 'iets te doen'. De training Tekstschrijven voor intranet en internet van Learnit biedt je handvatten voor een doordachte portionering en optimale verwoording voor op het scherm.

De training Tekstschrijven voor intranet en internet is gericht op beginnende en meer ervaren schrijvers die ook voor het scherm gaan schrijven. Daarvoor brengen wij eerst samen in kaart wat je organisatie, producten en publiek kenmerkt. Daar zoeken wij woorden en beelden bij. Selecteren en structureren is de volgende stap: welke informatie is meteen relevant, en voor welke moet de bezoeker doorklikken? Ten slotte leer je hoe je aansprekend, overtuigend en activerend formuleert.

Onderwerpen

Hieronder vind je een overzicht van onderwerpen die aan de orde komen in de training Tekstschrijven voor intranet en internet. Dit programma kan aangevuld worden met onderwerpen van de deelnemers die uit de intake naar voren komen.

  • Wat kenmerkt mijn organisatie? Hoe willen wij overkomen op onze websitebezoekers? Wie zijn dat?
  • Wat is de boodschap? Welke informatie brengen wij over via het intranet/op internet?
  • Hoe trek ik de aandacht? Hoe komen websitebezoekers bij mijn tekst?
  • Wat kun je leren van de contentmarketeers? Een copyplatform, een tone of voice, SEO?
  • Hoe portioneer ik mijn boodschap in behapbare brokken?
  • Hoe structureer ik? Wat is scanbaar schrijven? Wat komt eerst? Waarmee sluit ik af?
  • Wat wil ik dat mijn lezer doet? Hoe activeer ik mijn lezer? Hoe verlaag ik de drempel?
  • Storytelling, blogging, infographics... is dat wat voor mij, mijn organisatie, mijn doelgroep?
  • Hoe formuleer ik bondig en prettig leesbaar?

Lesmethodiek

Deze training is bij uitstek praktijkgericht. Tijdens de training ga je uit van je eigen organisatie, producten en (beeldscherm)communicatie. Samen met de trainer en de andere deelnemers breng je daarvoor de wensen en vereisten in kaart. Je past je nieuwe kennis en inzichten meteen toe op boodschappen en berichten voor jouw werkpraktijk. Vanzelfsprekend wisselen we luisteren, schrijven, delen en herschrijven af.

Doelgroep

De training Schrijven voor intranet en internet is geschikt voor iedereen die voor zijn werk beeldschermteksten schrijft. Bijvoorbeeld: nieuwsberichten, productinformatie, publieksvoorlichting, blogs, advertenties. De training is toegespitst op de digitale wereld die een snel antwoord vraagt, meteen boeit en reacties mogelijk maakt.

De training richt zich vooral op het Nederlandse taalgebied. Maar schrijven voor het beeldscherm is internationaler dan je denkt. Als jij voor je werk ook Engels, Duits of Frans moet schrijven, kun je met de meeste tips toch goed uit de voeten.

Schrijf je voornamelijk (digitale) een-op-eencommunicatie zoals e-mailberichten en offertes, dan is de training Klantgericht schrijven misschien beter voor jou. Voor langere teksten met een grote rol voor overtuigen met argumenten kun je bij de training Heldere teksten schrijven terecht. Wil je vooral inhoudelijk op ideeën komen of experimenteren met stijl, stemming en woordkeus? Misschien vind je de training Commercieel en creatief schrijven dan (ook) interessant.

Belangstellenden die voornamelijk vragen hebben over foutloos schrijven, bevelen wij de training Nederlandse spelling en grammatica van harte aan.

Neem gerust contact op met Learnit om je te laten adviseren!

Maatwerk

De onderwerpen hierboven krijgen zeker aandacht omdat ze direct bijdragen aan beter leesbare webteksten die de websitebezoeker gerichter informeren en activeren. Hoe het programma precies ingevuld wordt, hangt verder af van de intakes die de trainer kort voor de trainingsdata afneemt, per mail of telefonisch. Je kunt dus zeker aandachtspunten aandragen.

Heb je in je team of op de afdeling collega's die met dezelfde vragen rondlopen? Of wil je een training die nog meer is afgestemd op jouw werkpraktijk en/of die van je collega's? Neem dan contact op om de maatwerkmogelijkheden te bespreken.

Duur van de cursus

1 dag

Kosten van de cursus

575 Euro
inclusief koffie/thee en lunch

Plaatsen / leslocaties

Tilburg, Arnhem, Incompany, Amsterdam, Maastricht, Zwolle, Den Haag, Utrecht, Alkmaar, Rotterdam, Amersfoort, Den Bosch, Groningen, Heerenveen, Online, Eindhoven

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.