Learnit

Commercieel en creatief schrijven

Algemene informatie over de cursus

Met je teksten wil je je lezers overtuigen en aanzetten tot actie. Na het volgen van deze training kun je je lezer niet alleen bereiken, maar ook prikkelen en overtuigen!

Inhoud van de cursus

Iedereen schrijft voor zijn werk, dus jij ook. En als je daar wat ervaring in opgedaan hebt, lukt het je vast om je boodschap efficiënt en helder over te brengen op de lezer. Maar soms wordt er meer gevraagd van je teksten. Doet het er wat meer toe hoe je het brengt: een beetje leuker, korter, verrassender. De training Commercieel en creatief schrijven van Learnit kan je op ideeën brengen, je stimuleren met taal te spelen en zorgen voor meer plezier bij je schrijftaken.

De training Commercieel en creatief schrijven is gericht op schrijvers die met hun teksten verder willen gaan dan informeren. Die hun lezers willen verleiden: om de tekst uit te lezen, maar ook om in actie te komen. Bijvoorbeeld om akkoord te gaan met de offerte, zich in te schrijven of iets te kopen. Daarvoor brengen wij eerst in kaart aan wie je schrijft, met welk doel en waarover. Daar hebben we een beetje marketing bij nodig. Als je een goed beeld hebt, leer je strategieën om op ideeën te komen. Je leert hoe je aansprekend en overtuigend formuleert. En ten slotte schrijf je en slijp je bij tot je tevreden bent.

Onderwerpen

Hieronder vind je een overzicht van onderwerpen die aan de orde komen in de training Commercieel en creatief schrijven. Dit programma kan aangevuld worden met onderwerpen van de deelnemers die uit de intake naar voren komen.

  • Wie is mijn doelgroep en wat wil ik dat de lezers binnen mijn doelgroep doen?
  • Waarvan moet ik de lezer overtuigen? Welke handvatten heb ik daarvoor?
  • Hoe en waar kan ik daarover het beste communiceren? Welke media gebruik ik?
  • Hoe structureer ik de tekst? Wat komt eerst? Waarmee sluit ik af?
  • Digitaal of op papier, maakt dat nog verschil?
  • Storytelling, blogging ... is dat wat voor mij, mijn organisatie, mijn doelgroep?
  • Hoe trek ik de aandacht?
  • Hoe kom ik op nieuwe ideeën?
  • Hoe formuleer ik prettig en gemakkelijk leesbaar?

Lesmethodiek

Deze training is bij uitstek praktijkgericht. Vanzelfsprekend wisselen we luisteren, delen, uitproberen en reflecteren af (ook onderling). Tijdens de training ga je uit van je eigen bedrijf, producten en (commerciële) schrijftaken. Door de inbreng van de trainer en de andere deelnemers kijk je daar al gauw met andere ogen naar. Praktijkgerichte en speelse opdrachten dwingen je om die andere kijk in eigen woorden om te zetten. En die nog eens om te draaien, uit te rekken, in te korten ...

Doelgroep

De training Commercieel en creatief schrijven is geschikt voor iedereen die voor zijn werk commerciële teksten schrijft die moeten overtuigen. Bijvoorbeeld: advertenties, vacatures, offertes, blogs en voorstellen. Verleiden en verrassen spelen daarbij een belangrijke rol.

De training richt zich vooral op het Nederlandse taalgebied. Maar commercieel schrijven is internationaler dan je denkt. Als jij voor je werk ook Engels, Duits of Frans moet schrijven, kun je met de meeste tips toch goed uit de voeten.

Schrijf je voornamelijk korte informatieve documenten als brieven en e-mails, dan is de training Klantgericht schrijven misschien beter voor jou. Voor langere overtuigende teksten met een grotere rol voor argumenteren dan voor verleiden kun je bij de training Heldere teksten schrijven terecht. Belangstellenden die voornamelijk vragen hebben over foutloos schrijven, bevelen wij de training Nederlandse spelling en grammatica van harte aan. Neem gerust contact op met Learnit om je te laten adviseren!

Voorkennis

Voor de training Commercieel en creatief schrijven moet je Nederlands kunnen lezen en schrijven op mbo-niveau.

Maatwerk

De onderwerpen hierboven krijgen zeker aandacht omdat ze direct bijdragen aan meer overtuigende, meer verrassende en beter leesbare teksten. Hoe het programma precies ingevuld wordt, hangt verder af van de intakes die de trainer kort voor de trainingsdata afneemt, per mail of telefonisch. Je kunt dus zeker aandachtspunten aandragen.

Heb je in je team of op de afdeling collega's die met dezelfde vragen rondlopen? Of wil je een training die nog meer is afgestemd op jouw werkpraktijk en/of die van je collega's? Neem dan contact op om de maatwerkmogelijkheden te bespreken.

Duur van de cursus

2 dagen

Kosten van de cursus

1150 Euro
inclusief koffie/thee en lunch

Plaatsen / leslocaties

Enschede, Amersfoort, Utrecht, Zwolle, Apeldoorn, Eindhoven, Incompany, Den Bosch, Arnhem, Groningen, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Online

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.