MBO Medewerker Marketing en Communicatie, niveau 4

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Dit is de erkende MBO-opleiding voor de medewerker marketing en communicatie. Alle aspecten van marketing en communicatie komen aan de orde. Als medewerker marketing en communicatie assisteer je de marketingmanager. Je helpt bij het opstellen en uitvoeren van operationele plannen zoals marketing- en verkoopplannen. Daarbij probeer je ook zo veel mogelijk in te spelen op de behoeften en wensen van (mogelijke) doelgroepen. Om deze behoeften/wensen in kaart te brengen en te weten waar zich de potentiële afnemers bevinden, voer je regelmatig marktverkenningen en marktonderzoeken uit en analyseer je de afzetmarkt voor de organisatie. Je wordt opgeleid voor het officieel erkende diploma 'MBO Medewerker Marketing en Communicatie, niveau 4'. Met dit diploma creëer je een uitstekende toekomst voor jezelf. Ook kun je hiermee probleemloos doorstuderen naar het HBO-onderwijs.


Subsidie


Volledige, erkende MBO-opleidingen worden sterk gestimuleerd door de overheid. Als je deelneemt aan dit programma, komt je werkgever waarschijnlijk in aanmerking voor subsidie. Voor deze regeling gelden bepaalde voorwaarden. Kijk voor deze voorwaarden op onze website of bel met een van onze opleidingsadviseurs.


Voor wie?


Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor iedereen die zich wil ontwikkelen tot een veelzijdige en volwaardige medewerker marketing en communicatie. Als je een opleiding zoekt met uitzicht op werken binnen het boeiende vakgebied van marketing en communicatie, dan is deze opleiding een zeer goede keuze. Ook indien je al als medewerker marketing en communicatie werkt en je je kennis en vaardigheden verder wilt ontwikkelen op MBO-niveau, is deze opleiding een uitstekende optie.


Vooropleiding


Voor de landelijk erkende MBO-opleidingen van onderwijsinstelling gelden beperkte instroomeisen. Bij je inschrijving wordt bekeken of je aan deze eisen voldoet. Is dat niet het geval, dan word je uitgenodigd voor een persoonlijke intake. Tijdens het intakegesprek worden je motivatie en voorkennis besproken. In de meeste gevallen kun je dan alsnog instromen.


Aanpak


Je gaat aan de slag met theorie waar je ook echt iets mee kunt in de praktijk. In deze opleiding staat het ontwikkelen van vaardigheden die je als medewerker marketing en communicatie nodig hebt centraal. Tijdens de opleiding leer je op praktische wijze hoe je assisteert bij het opstellen van operationele plannen ten behoeve van het strategisch marketing- en/of communicatiebeleid. Ook leer je assisteren bij het opzetten en uitvoeren van marktverkenningen en markonderzoeken.

Daarnaast komt het opzetten en uitvoeren van marketing- en/of communicatieactiviteiten uitgebreid aan bod. In de lessen en tijdens je stage zul je ook daadwerkelijk bezig zijn met het organiseren van evenementen.


Opzet van de opleiding


We beginnen de opleiding met een kick-offbijeenkomst. De opleiding bestaat uit een aantal beroepsmodules, een stage, algemene beroepsmodules en een begeleidingsprogramma. In de beroepsmodules leer je theorie en beroepsvaardigheden van ervaren docenten, die met beide benen in de praktijk staan. Tijdens je stage leer je de theorie toepassen in de praktijk en oefen je jouw beroepsvaardigheden. Zo krijg je waardevolle praktijkervaring in het beroep. In de algemene beroepsmodules ontwikkel je aanvullende kennis en vaardigheden die jou als werknemer op de arbeidsmarkt aantrekkelijk maken. Het begeleidingsprogramma helpt je om je opleiding met goed gevolg af te ronden. Je staat er niet alleen voor! Daarnaast heb je tijdens de opleiding een persoonlijke mentor die je begeleidt naar het erkende diploma.

Bij erkende MBO-opleidingen is het wettelijk verplicht om talen en rekenen te toetsen. Hier zijn examenkosten aan verbonden. Zie onze website voor meer informatie.


Stage


Leren doe je in de praktijk. Dit doe je tijdens de stage. We noemen dat de beroepspraktijkvorming (BPV). Heb je op dit moment een baan die past bij deze opleiding? En is het bedrijf waarbij je werkt een erkend leerbedrijf voor deze opleiding? Dan kom je in aanmerking voor de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL). Je huidige werkplek geldt dan als stageplek. Heb je op dit moment geen baan die past bij deze opleiding? Dan kom je in aanmerking voor de Beroepsopleidende Leerweg (deeltijd BOL). Je loopt dan stage bij een erkend leerbedrijf dat je zelf zoekt. Ons Stage Instituut kan je mogelijk daarbij helpen. Zie onze website voor meer informatie. Je volgt bij deze leerweg extra bijeenkomsten ter ondersteuning van je opleiding.


Studieprogramma



BBL


De BBL-opleiding bestaat uit 3 klassikale beroepsmodules (6 avonden of 3 dagen), 2 algemene beroepsmodules (e-Learning), een begeleidingsprogramma (6 lessen van 3 uur), een stage (jouw eigen werkplek) en een programma rondom taalkennis en rekenvaardigheden.


Marketing


(6 lessen)

Bevat onder andere:

  • Kernbegrippen marketing
  • Marketingmix
  • Strategie van de organisatie en het marketingplan


De markt en marktonderzoek


(6 lessen)

Bevat onder andere:

  • Marktonderzoekmethoden
  • Dataverzameling
  • Analyse van gegevens


Communicatie en pr


(6 lessen)

Bevat onder andere:

  • Verschil tussen reclame en public relations (pr)
  • Creativiteit in communicatie
  • Werken met reclame- en pr-bureaus


BOL


Bij de BOL-opleiding volg je hetzelfde programma als BBL met de volgende 2 aanvullende klassikale beroepsmodules (6 avonden of 3 dagen):


Communicatie


(6 lessen)

Bevat onder andere:

  • Uitgangspunten van professionele communicatie
  • Soorten communicatie
  • Communicatie en moderne media


Projectmatig werken


(6 lessen)

Bevat onder andere:

  • Projectvoorbereiding
  • Projectdoelstellingen
  • Beheersen van tijd en geld


Begeleidingsprogramma


Om jou zo goed mogelijk te begeleiden bij je opleiding, verzorgt onderwijsinstelling begeleidingsbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten kun je terecht met al je vragen. Daarnaast komen onderwerpen aan bod die je helpen je studie zo goed mogelijk aan te pakken.

Denk aan het maken van een planning, het voorbereiden van een bijeenkomst, het goed uitvoeren van je stage en het schrijven van een verslag. Er worden ook vragen beantwoord als: hoe rond je de opleiding zo goed mogelijk af en hoe bereid je je voor op het praktijkexamen? Met andere woorden: wij helpen jou het landelijk erkend diploma daadwerkelijk te behalen.


Afronding en diploma


Elke module rond je af met een praktijkgericht examen. De algemene beroepsmodules rond je af met praktijkgerichte online toetsen. Op je stageplek maak je praktijkopdrachten en je rondt je opleiding uiteindelijk af met een praktijkexamen. Heb je voor alle onderdelen een voldoende behaald, dan ontvang je het landelijk erkende diploma 'MBO Medewerker Marketing en Communicatie, niveau 4'. onderwijsinstelling is als rechtspersoon bevoegd om in het kader van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) MBO-opleidingen te verzorgen. Dit betekent dat onderwijsinstelling erkende MBO-diploma's mag uitgeven.


Examengarantie


Mocht je onverhoopt niet slagen voor een examen en je hebt wel alle bijeenkomsten gevolgd, dan mag je het examen kosteloos overdoen. Kortom, onderwijsinstelling begeleidt je daadwerkelijk naar een diploma.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Maximaal 22 deelnemers

Kosten

2290 euro
prijs is vrij van hoog BTW en exclusief overige kosten zoals inschrijfgeld, examens, materiaalkosten etc.

Bijzonderheden

Crebocode: 25148

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen