Sociaal Raadsman

Waar werk je?

Als sociaal raadsman werk je bijvoorbeeld bij een juridisch loket, of een sociale- of maatschappelijke dienstverleningsorganisatie. In de meeste gevallen werk je op je eigen kantoor. Hier houd je spreekuur en heb je telefonisch contact met je cliënten.

Wat doe je?

Je geeft sociaal- juridisch advies op allerlei gebied, bijvoorbeeld: gezondheidszorg, belastingen, huisvesting, sociale zekerheid en consumentenzaken. In sommige gevallen verleent een sociaal raadsman ook rechtsbijstand in bezwaar en beroep. Jouw werkzaamheden kunnen bestaan uit: op zoek gaan naar mogelijke oplossingen, informatie geven over regelingen waar de cliënt gebruik van kan maken, helpen met het eventueel invullen van formulieren, bemiddelen bij instanties en de cliënt doorverwijzen naar een andere instantie. Het is van belang dat je goed kunt luisteren naar de cliënt en, door vragen te stellen, tot de kern van het probleem weet te komen. Het schriftelijk vastleggen van gesprekken en het aanleggen van een dossier, hoort ook tot je taken. Je adviseert meestal mensen met een laag inkomen, weinig opleiding en beperkte zelfredzaamheid.

Wat moet je kunnen?

Het is de kunst om veel voor je cliënten te doen zonder meegesleept te worden in hun problemen. Dingen kunnen scheiden en gepaste afstand houden, is dus heel belangrijk in dit beroep. Verder heb je een groot inlevingsvermogen en blijf je sterk in je schoenen staan. Om je cliënten zo goed mogelijk te kunnen helpen, moet je volledig op de hoogte zijn van de actuele wet- en regelgeving. Dit houd je voortdurend bij, door bijvoorbeeld vakliteratuur te lezen en cursussen te volgen. Een sociaal raadsman bezit goede communicatieve vaardigheden en kan goed inschatten welke wensen en behoeften de cliënt heeft. Daarnaast moet je goed kunnen samenwerken met andere instanties en collega’s.