HBO-bachelor Commerciële economie – Specialisatie Marketing management

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

De klant is koning. Commercieel handelen is niet meer weg te denken uit het moderne bedrijfsleven. De concurrentie is enorm. Wil je als bedrijf overleven, dan moet je producten bieden die nét even anders zijn dan vergelijkbare producten van andere bedrijven. Kwaliteit, prijs én service zijn hierbij de sleutelwoorden. Daarnaast is een goede promotie van het product noodzakelijk. Gezocht wordt dan ook naar mensen met een gedegen kennis, inzicht én een praktische instelling. Met het diploma HBO CE van Hogeschool toon je aan dat jij de juiste persoon bent voor die uitdagende functie. Bovendien haal je al tijdens je studie een flink aantal branchediploma's. Bijvoorbeeld van het NIMA!

Als commercieel econoom ben je de kracht achter goed verkopende producten of diensten. Je kent de markt als geen ander en weet precies wat de consument wil. Dit weet je ook nog te vertalen naar het bedrijf, terwijl je ondertussen de concurrent een streepje voor probeert te zijn. Je bent de deskundige op de gebieden marketing intelligence, relatiemanagement en het creëren van marktwaarde. Kortom: je bent van alle markten thuis. En met je HBO CE-diploma, ben je bij alle bedrijven en organisaties meer dan welkom!

De werkzaamheden van een commercieel econoom zijn heel gevarieerd. Zo zul je je bezighouden met verschillende soorten (markt)onderzoek, reclame, pr, het introduceren van nieuwe producten of sales. Waar het accent in jouw nieuwe functie ook ligt, één ding is zeker: jouw commerciële talent kun je er volledig in kwijt! Kies je voor een baan bij een reclame- of communicatiebureau, dan krijg je te maken met verschillende merken en producten. Maar misschien kies je er liever voor om helemaal achter één product te staan en dat met hart en ziel in de markt te brengen.

Je kunt terecht bij uiteenlopende organisaties, profit- of non-profitinstellingen, in de producten- of de dienstensector, de consumentenmarkt of business-to-business. Denk bijvoorbeeld aan functies als (junior) productmanager, (junior) brandmanager, internet marketeer of marketingmanager. Maar ook marktonderzoekfuncties of marketingcommunicatiefuncties liggen binnen je bereik. Juist omdat je zo breed geschoold bent, zijn je kansen op de arbeidsmarkt groot. Want commercieel denken en handelen is nu eenmaal altijd onmisbaar. In elk bedrijf en in elke branche!

Als econoom moet je in staat zijn om kennis op te bouwen over klanten, klantwaarde en de producten en diensten die daar wel en niet aan bijdragen. Het thema Marketing Intelligence in de hoofdfase leert je hier alles over. En hoe kun je een bijdrage leveren aan het creëren van klantwaarde? Hoe onderscheid je je als organisatie van andere organisaties? Dat is het onderwerp van het tweede thema in de hoofdfase. Ruime aandacht wordt daarin besteed aan belangrijke en actuele onderwerpen als het kwantificeren van klantwaarde en de online kant van marketing. Tot slot leer je in het thema Relatiemanagement hoe je relaties met externe relaties als klanten, leveranciers en bedrijven moet onderhouden en hoe je deze ontwikkelt en beheert.

Opleidingsinhoud

Breed, praktisch en actueel
De opleiding is breed van opzet. Tijdens je studie doe je alle kennis op die nodig is om op verschillende plaatsen binnen een organisatie te kunnen functioneren. Naarmate je verder komt in je studie, ga je dieper in op verschillende onderwerpen. Je doet niet alleen uitgebreide theoretische kennis op, maar wordt ook uitstekend voorbereid op de praktijk. Bijvoorbeeld door middel van de praktijkintegratie-opdrachten. In de praktijkintegratie-opdrachten ontwikkel je échte beroepsproducten, zoals een (online) marketing plan of een accountplan. Als je een dergelijk beroepsproduct al eens hebt gemaakt, is het bij deze opleiding mogelijk om die in te brengen. Omdat elk thema van de opleiding met een praktijk-integratieopdracht wordt afgesloten, blijft de praktijk gedurende de gehele opleiding centraal staan! Bovendien wordt in deze opdrachten de actualiteit van het vakgebied nauwlettend gevolgd.

Tijdens de opleiding maak je in de propedeuse kennis met het domein en het werkveld van de commercieel econoom. Je doet eerst basiskennis marketing en sales op en ontwikkelt competenties, die nodig zijn om de sterktes en zwaktes van een bedrijf vast te stellen en marketingbeleid te ontwikkelen en te onderbouwen. Vervolgens ontwikkel je in het thema Marktgericht Ondernemen competenties die nodig zijn om processen in een organisatie te leren kennen en te beoordelen. Ook leer je alles op het gebied van marktcommunicatie: je leert hoe je met externe en interne stakeholders communiceert en, om je voor te bereiden op een internationale carrière, oefen je je zakelijk Engels, en communicatievaardigheden.

Marketingmanagement
De minor Marketingmanagement leidt op tot functies in product- en marketingmanagement. Vanuit de markt wordt veel belang gehecht aan kennis over producten en innovatie en verder over externe communicatie, PR en nieuwe media. Dit komt aan de orde in de vakken Brandmanagement en Product- en innovatiemanagement en PR en nieuwe media.

Verder worden expliciet genoemd het doen van onderzoek, managementvaardigheden, het meten van prestaties, het verantwoorden van investeringen en focus op kosten ofwel marketing accountability. Op basis hiervan is gekozen voor een vak marketing accountability, waarin onderwerpen als investeringsanalyse, marketing BSC, marketingprestaties, marketing performance worden opgenomen en het vak managementvaardigheden.

Een persoonlijk accent– naast je keuze voor een minor - breng je aan met je keuzevak. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit de vakken Recruitment Marketing, Brand Management en PR en nieuwe media.

Klik hier voor meer informatie over de opleiding en ontvang een gratis informatie per email.

Vooropleiding

Je dient minimaal in het bezit te zijn van een HAVO- of VWO-diploma of een MBO-diploma niveau 4.

Beschik je niet over een van deze diploma's maar ben je 21 jaar of ouder en heb je een vergelijkbare vooropleiding, of relevante werkervaring, dan kun je ook worden toegelaten. Vul in dat geval op het formulier Toelatings-en/of vrijstellingsverzoek bij gevraagde vooropleiding de relevante opleidingen en/of werkervaring in. Voor een dergelijk verzoek brengen wij € 50,- in rekening. Hiervoor geef je een machtiging af. Schrijf je je vervolgens in, dan wordt het bedrag in mindering gebracht op je lesgeld. Bij je verzoek tot toelating dien je een uitgebreid cv plus een kopie van diploma's, certificaten of cijferlijsten mee te sturen (onvolledige verzoeken worden retour gezonden). De Toetsingscommissie zal binnen 3 weken laten weten of je verzoek is ingewilligd.

Kosten

Bekijk hier het actuele lesgeld.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen