HBO Marketing

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Marketing is een boeiend vak, met grote carričremogelijkheden. Het HBO-deelprogramma Marketing is een praktijkgerichte opleiding waarbij je kennis en vaardigheden opdoet om marketingvraagstukken op product- en marktniveau om te zetten in commerciële activiteiten. Deze opleiding gaat in op alle belangrijke aspecten op het gebied van marketing. Je ontwikkelt een brede kennis die direct toepasbaar is in de praktijk.

De opleiding bestaat uit een module van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële economie van Hogeschool. Je behaalt 16 studiepunten (EC’s) en krijgt bij doorstroming naar de bacheloropleiding vrijstelling voor de module Inleiding commerciële economie.

Liever klassikaal studeren?
Deze opleiding is ook als klassikale opleiding te volgen. Je volgt dan iedere 2-3 weken een interactieve bijeenkomst en studeert in de tussenliggende weken thuis met begeleiding via internet. Lees alles over deze opleiding in de klassikale variant.

Voor wie is het HBO-deelprogramma Marketing bestemd
Deze opleiding is voor iedereen die een carričre in de marketing ambieert of in zijn huidige baan te maken heeft met marketing en verkoop. Bijvoorbeeld als junior productmanager, assistent brandmanager, assistent marketingcoördinator of in een marketing- of salesfunctie op middle managementniveau.

Opleidingsinhoud

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inleiding in marketing
“Marketing omvat alle activiteiten verricht door ruilsubjecten, die erop gericht zijn om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen”.

Deze definitie van marketing komt als eerste aan bod. Hoe is de marketinggedachte ontstaan en hoe is deze verder ontwikkeld in de loop der jaren. Verder gaat dit onderdeel in op marketingplanning en -strategie en met welke omgevingsfactoren de marketeer rekening moet houden.

Markt- en vraagbegrippen
Een marketeer heeft veel te maken met ‘de markt’. Wat dit precies is en welke markten er zijn, komt in dit onderdeel aan bod. Vraag en aanbod worden uitgebreid behandeld en ook de daaruit volgende economische theorieën. De sociologische en psychologische aspecten van consumentengedrag en het beslissingsproces bij consumenten en organisaties zijn ook onderdeel van het onderwerp Markt- en vraagbegrippen.

Marktonderzoek en statistiek
Marktonderzoek is een belangrijk instrument in het marketingbeleid. Dit onderdeel gaat in op het onderzoeksproces en op secundair onderzoek. Verder komen de methodes die te gebruiken zijn bij primair onderzoek aan bod. Denk bijvoorbeeld aan panels, laboratoriumexperimenten en interviews en hoe de uitkomsten van een onderzoek te verwerken en toe te passen. Ook statistische kengetallen, steekproeven, analyse en besluitvormingstechnieken worden uitgebreid behandeld.

Marketingorganisatie
Na een korte inleiding in de algemene organisatieleer gaat dit onderdeel verder in op de marketingorganisatie en de belangrijke functies binnen die organisatie. Het Marketing Informatie Systeem (MIS) komt aan bod en ook bedrijfseconomische aspecten, zoals kosten, kostprijs, kostensoorten, break-evenanalyse en financiering.

Marketinginstrumenten
Voor het uitvoeren van een marketingstrategie staan er veel instrumenten ter beschikking. In dit onderdeel worden deze behandeld. Alle elementen van de marketing mix komen hier bij elkaar. Om een idee te krijgen welke instrumenten er zijn, volgt hier een opsomming:

  • Productdefinities en -classificaties
  • Assortiments- en merkenbeleid
  • Productcyclus en positionering
  • Productontwikkeling
  • Prijselementen en -veranderingen
  • Prijsdoelstellingen
  • Distributiebeleid
  • In- en verkoopfuncties
  • Communicatie- en promotiemix
  • Soorten reclame
  • Sales promotion, sponsoring en pr

Toepassingsgebieden marketing
Naast consumentenmarketing zijn er diverse andere toepassingsgebieden binnen de marketing, zoals business- en industriële marketing, diensten- en non-profitmarketing en detailhandelsmarketing. Een andere specifieke vorm van marketing is direct marketing, je leert wat het verschil is met ‘gewone’ marketing en hoe direct marketing in te zetten is. Ten slotte komen de in- en verkoopfuncties en de internationale marketing aan de orde.

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd.

Daarnaast krijg je bij de cursus het NIMA Marketing Lexicon ter waarde van €54,95. Een onmisbaar overzicht van 3.600 marketingbegrippen en hun definities. Verder ontvang je een gratis minicursus Internetmarketing inclusief Google AdWords-voucher ter waarde van € 50,-.

Het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals online hoorcolleges en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examentraining
De verzorgt in de weken voorafgaand aan het examen, bij voldoende aanmeldingen, op een zaterdag een mondelinge examentrainingsdag. Tijdens deze dag krijg je een intensieve, gerichte examenvoorbereiding aan de hand van de recentste examenopgaven. Omdat de is aangewezen als Education Partner van het NIMA, krijg je bovendien gratis oefenexamens.

Examen
De opleiding wordt afgesloten met het examen NIMA Marketing-A. Dit examen bestaat uit 2 delen: A1 en A2. Het wordt 2 keer per jaar (in mei en december) schriftelijk afgenomen door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). De examens van het NIMA staan onder toezicht van de Stichting Examenkamer. Het onderdeel A1 bestaat uit het beantwoorden van meerkeuzevragen. A2 bestaat uit open vragen naar aanleiding van een case.

Examengeld
Het totale examengeld bedraagt € 405,– (2012).

Diploma
Na succesvolle afronding ontvang je het diploma HBO-deelprogramma Marketing van Hogeschool. Dit geeft recht op vrijstelling bij de HBO-bacheloropleiding Commerciële economie. Bovendien ontvang je het NIMA-diploma Marketing-A.

Vooropleiding

Om deze opleiding te kunnen volgen, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is MBO-/HAVO werk- en denkniveau gewenst.

Kosten

De studieduur is 4 maanden en het collegegeld bedraagt 4 x € 239,-.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen