HBO Social Media

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Niet alleen privé, maar ook zakelijk wordt steeds meer gebruikgemaakt van sociale netwerken en platforms, zoals Twitter, Facebook, weblogs, YouTube en Flickr. Social media worden steeds meer geďntegreerd in allerlei disciplines en zijn nog volop in ontwikkeling. Steeds meer bedrijven zetten social media in voor hun communicatie, marketing en PR. Deze opleiding laat zien wat de impact van social media kan zijn en hoe je in de praktijk met social media kunt omgaan.

De opleiding Social Media is zeer praktijkgericht. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en cases komen de verschillende sociale netwerken en platforms aan bod. Na afloop van de opleiding kun je een gedegen corporate social media strategie schrijven en social media succesvol toepassen in de communicatie-, marketing- of pr-strategie.

Deze opleiding is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële Economie van Hogeschool. Je behaalt 4 studiepunten (EC’s) en krijgt bij doorstroming naar de bacheloropleiding vrijstelling voor de module Social Media.

Voor wie is het HBO-deelprogramma Social Media bestemd
Deze opleiding is bedoeld voor communicatiemedewerkers, marketingdeskundigen, pr- adviseurs of zelfstandig ondernemers, die zich op HBO-niveau willen verdiepen in social media.

Opleidingsinhoud

De opleiding Social Media is zeer praktijkgericht en is onderverdeeld in 5 thema’s. De leerstof staat vol met verwijzingen naar websites, filmpjes en interessante artikelen. De behandelde theorie wordt beschreven aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Wat is social media?
De verschillende definities van social media en de geschiedenis en het ontstaan van social media worden behandeld. Evenals de belangrijkste platforms en de plek van mobiel internet. Ook de uitgangspunten van Google komen in dit onderdeel aan bod. Er worden zowel goede als slechte voorbeelden gegeven van het gebruik van social media.

Marketing
In dit onderdeel maken we kennis met de basisbegrippen van marketing. De geschiedenis van het vak komt aan bod, net als de komst van online marketing en de veranderingen die dit teweegbracht. Er wordt bekeken hoe social media kan worden geplaatst in de (online) middelen mix en hoe de verschillende mogelijkheden kunnen worden toegepast. Ook bespreken we viral marketing en webcare.

Corporate communicatie
Ook op het gebied van corporate communicatie is social media een aanwinst. Het begrip corporate communicatie en de plek binnen de organisatie staat hier centraal. Het belang van social media voor specifieke communicatie-doelgroepen wordt behandeld en je leert hoe je een corporate communicatie strategie schrijft, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van social media en de verschillende typen gebruikers.

PR en reputatiemanagement
Een andere vorm van communicatie is PR. Dit onderdeel behandelt eerst de basis van PR en reputatiemanagement. Daarna komt het gebruik van social media en de invloed op de reputatie van een organisatie aan bod. Je leert hoe je kunt inspelen op sentiment en wat bijvoorbeeld Google kan betekenen voor het imago van een bedrijf. Begrippen als social media monitoring en digital natives komen hierbij aan de orde. Ook is er aandacht voor het opstellen van richtlijnen voor het individuele gedrag van mensen binnen organisaties.

Samenhang met andere disciplines
In het laatste onderdeel behandelen we uitgebreid de samenhang tussen marketing, communicatie en PR & reputatiemanagement. De vier pijlers van een social media strategie worden toegelicht: communicatie, collaboratie, educatie en entertainment.

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd.

Het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft geen extra materialen aan te schaffen.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals online hoorcolleges en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examen
De opleiding wordt afgerond met een praktijkopdracht, waarbij een corporate social media strategy moet worden ontwikkeld.

Examengeld
Het totale examengeld bedraagt ongeveer € 112,50 (2012).

Diploma
Een voldoende resultaat voor de twee verplichte inzendopgaven en de afsluitende opdracht geeft recht op een diploma HBO-deelprogramma Social Media.

Vooropleiding

Voor deze opleiding heb je geen speciale vooropleiding nodig. Wel is MBO-/HAVO-niveau gewenst.

Kosten

De studieduur is 3 maanden en het collegegeld bedraagt 3 x € 299,-.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen