Masterclass Strategisch management

HBO-opleiding
XOIMAS002
6 maanden
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Strategie in de praktijk
Heb je al geruime managementervaring en wil je je verder bekwamen in strategieontwikkeling en -implementatie? Dan is deze masterclass een prima keuze! In zes maanden doe je een brede kennis op van beleidsinstrumenten die je in kunt zetten bij het bepalen, formuleren en implementeren van de ondernemingsstrategie. Je leert verschillende modellen en theorieën vertalen naar en toepassen in je eigen werkomgeving. Een zeer praktische en direct toepasbare masterclass waarbij gebruik wordt gemaakt van actuele bedrijfscases en praktijksituaties. De is de enige opleider waar je deze masterclass via flexibel afstandsonderwijs kunt volgen.

Daarom kies je voor deze opleiding
  • In slechts 6 maanden alle kennis in huis
  • is de enige in Nederland die deze opleiding aanbiedt
  • Geeft vrijstelling bij MBA

Voor wie is de masterclass Strategisch management bestemd
De masterclass Strategisch management is bestemd voor managers, adviseurs en professionals met ruime managementervaring, die zich (verder) willen bekwamen in het formuleren van het strategisch beleid van de organisatie waarin zij werkzaam zijn.

Je einddoel
Na het afronden van deze opleiding heb je een grondige kennis van methoden die je in kunt zetten bij het bepalen en implementeren van strategieën en weet je deze te vertalen naar de praktijk van het bedrijf waar je werkt. Je kunt adviseren op het vlak van strategisch management en concreet bijdragen aan het vormgeven van het strategisch beleid van de organisatie.

Heb je interesse in deze masterclass? of schrijf je direct in

Opleidingsinhoud

Inhoud van de masterclass strategisch managementt
Strategisch management is een geïntegreerd managementvak. Onderdelen van verschillende managementdisciplines zoals marketing, human resources en financieel management komen hier samen. Een goede strategie vereist immers inzicht in de gehele bedrijfsvoering.

In de masterclass Strategisch management doe je grondige kennis op over beleidsinstrumenten. Je leert verschillende modellen en theorieën vertalen naar en toepassen op de praktijk van het bedrijf waar je werkzaam bent. Ook is er aandacht voor de persoonlijke vaardigheden die je nodig hebt om een strategie door te voeren.

De opleiding bestaat uit zes onderdelen. Klik op een onderdeel voor meer informatie.

Introductie in strategisch denken
In dit onderdeel leer je waarom organisaties een strategie formuleren. Ook leer je de aard en opzet van strategieformulering beschrijven en analyseren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen grote organisaties en het MKB.

Scholen voor strategie
Een onderneming kan de strategie vanuit verschillende invalshoeken formuleren. In dit onderdeel wordt uitgebreid ingegaan op de diverse scholen/stromingen. Je maakt kennis met een aantal strategieën voor dienstverlenende organisaties en met een aantal strategieën voor internationaal opererende bedrijven. Ook leer je hoe strategie als bedrijfsproces in praktijk kan worden gebracht en wat de rol van het management hierin is.

Strategie en ”issues” in een organisatie
In dit onderdeel wordt uitgebreid ingegaan op een aantal ”issues” waar in het strategieformuleringsproces ook aandacht aan moet worden besteed. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. kennis, (business)risico’s, allianties, fusie en overname, globalisering en technologie.

Strategische planning: invoering en organisatie
In dit onderdeel komen de achtergronden van strategische planning aan bod. Je leert wat de beweegredenen zijn achter het invoeren van strategische planning als apart bedrijfsproces. Aan de hand van het INK-model worden de resultaatgebieden van de strategische planning en hun onderlinge samenhang bekeken. Daarnaast komen ook de organisatie en implementatie van strategische planning aan bod.

Strategie en ”control”
In dit deel wordt ingegaan op het belang van feedback vanuit de doorgevoerde strategie. Welke resultaten zijn behaald? De feedback kan niet beperkt blijven tot de financiële resultaten. Net zo belangrijk voor de prestatie van een organisatie zijn niet-financiële resultaten zoals kwaliteit en klanttevredenheid. Uitgebreide aandacht is er voor de ”balanced scorecard” van Kaplan en Norton, maar er wordt ook verwezen naar diverse door anderen ontwikkelde instrumenten.

Praktijkintegratie-opdracht
In de praktijkintegratie-opdracht pas je de kennis die je in de verschillende onderdelen hebt opgedaan, toe in praktijksituaties. Er wordt getest of je de behandelde concepten en theorieën goed hebt begrepen en of je deze kunt toepassen.

Vooropleiding

Voor deze masterclass verdient het aanbeveling een HAVO- of VWO-opleiding of MBO-4 te hebben gevolgd.

Opleidingsduur

6 maanden

Kosten

Lesgeld: 6 x € 149,50 p/m

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen