Masterclass Innovatiemanagement

HBO-opleiding
XOIMAS007
6 maanden
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Behaal concurrentievoordeel door innovatie
Innovatie is essentieel om de concurrentie voor te blijven. Daarbij draait het niet alleen om nieuwe technologieën. Echt concurrentievoordeel wordt behaald door de manier van aanpak van een organisatie en haar managers.

Met deze masterclass bekwaam je jezelf in het innovatieproces en leer je dit proces op een efficiënte en effectieve manier doorvertalen naar de bedrijfsvoering. Je kunt straks adviseren over issues op het gebied van innovatiemanagement en concreet bijdragen aan het vormgeven van het innovatieproces binnen de organisatie. De opdrachten die je maakt, zijn gericht op de eigen praktijksituatie. Zo leer je de opgedane kennis en vaardigheden direct toepassen in de praktijk.

Deze masterclass maakt onderdeel uit van de opleiding Master of Business Administration (MBA) van University. Heb je deze masterclass met succes afgerond, dan krijg je vrijstelling voor de gelijknamige module van de MBA-opleiding.

University is de enige opleider waar je deze masterclass op flexibele wijze kunt volgen.

Daarom kies je voor deze opleiding
  • In zes maanden alle kennis in huis.
  • Gericht op de eigen praktijksituatie.
  • Geeft vrijstelling bij MBA.

Voor wie is de masterclass Innovatiemanagement bestemd
De masterclass Innovatiemanagement is bestemd voor managers, adviseurs en andere professionals die zich (verder) willen bekwamen in het innovatieproces.

Je einddoel
Na het afronden van deze masterclass heb je een volledig beeld van het vakgebied innovatiemanagement binnen organisaties, op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. Je bent in staat om te adviseren over issues op het gebied van innovatie en een bijdrage te leveren aan het vormgeven van het strategisch innovatiebeleid van een organisatie.

Heb je interesse in deze masterclass? of schrijf je direct in

Opleidingsinhoud

Inhoud van de masterclass Innovatiemanagement
In deze masterclass krijg je inzicht in het innovatieproces van organisaties. Daarbij krijg je een goed beeld van het vakgebied op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau. Je past de theoretische kennis die je opdoet, meteen toe in je eigen praktijksituatie.

De opleiding bestaat uit 6 onderdelen.

Innovatie en innovatiemanagement
Dit onderdeel vormt een grondige introductie in innovatie. Wat is de definitie van innovatie, hoe heeft het vak zich ontwikkeld en wie speelden daarbij een rol? Ook komen diverse innovatiemodellen aan bod. Bovendien is er aandacht voor innovatie als economische factor en krijg je inzicht in de bredere context van innovatie en de invloeden van lokale, regionale, nationale en internationale overheden hierop. Tot slot leer je de opgedane kennis toepassen binnen de context van de eigen organisatie.

Het management van innovatie in de organisatie
In dit onderdeel wordt ingegaan op de verschillende managementbenaderingen waarbinnen innovatie een rol kan spelen. Daarbij komen o.a. het klassieke perspectief, het HR-perspectief, de “contingency theory” en de “systems theory” aan bod. Daarnaast wordt het dilemma van innoveren binnen organisaties behandeld. Hoe kunnen organisaties zich focussen op kostenverlaging en concurrentievoordeel en toch tijd en geld vrijmaken voor innovatie?

Intellectueel eigendom
Dit onderdeel geeft een uitgebreide introductie in het juridische gebied van intellectueel eigendom. We gaan in op de verschillende vormen: patenten, copyrights, geregistreerd ontwerp en handelsmerk. Zo krijg je o.a. inzicht in de werking van een patent, de verschillen tussen het Europese en het Amerikaanse systeem en het patenteren in de praktijk. Ook leer je hoe merken worden gebruikt om intellectueel eigendom van een organisatie te beschermen. Bovendien krijg je inzicht in de invloeden die technologische ontwikkelingen als het internet hebben op het intellectueel eigendom.

Open innovatie
In dit onderdeel gaan we uit van de basiskennis van een organisatie als vertrekpunt voor innovatie. Vervolgens kijken we hoe strategische allianties de mogelijkheid bieden om toegang te krijgen tot andere competenties, netwerken, distributiekanalen, technologieën en meer. Je krijgt o.a. inzicht in het belang van de competenties en capaciteiten voor het genereren van winsten binnen de organisatie. Ook leer je welke strategische allianties er zijn en welke redenen er zijn voor het vormen van een strategische alliantie. Bovendien wordt behandeld hoe allianties tot stand komen, welke risico’s en beperkingen ze met zich mee brengen en welke rol een factor als vertrouwen speelt. Tot slot krijg je inzicht in het begrip open innovatie en gaan we in op de manier waarop Proctor & Gamble dit toepast in de organisatie.

New product development
In dit onderdeel wordt het belang van een goede productstrategie behandeld. We gaan in op de verschillende vormen van productstrategieën en de impact die de productstrategie kan hebben op de prestatie van een organisatie. Begrippen die aan bod komen, zijn o.a. productportfolio, differentiatie, positioneren, prestatiecriteria, merkwaarde, merkenstrategie en merkverlengingen (brand extensions). Daarnaast gaan we in op new product development (NPD) als strategie voor groei. Je leert verschillende modellen voor NPD en de bijbehorende kernactiviteiten kennen. Tot slot krijg je inzicht in de verschillende organisatiestructuren die kunnen worden toegepast bij NPD en de invloed van deze structuren op de uitvoering van het proces.

Innovatieklimaat en innovatierollen in de organisatie
In dit onderdeel komen de verschillende innovatierollen die personen kunnen vervullen aan bod. Je krijgt een goed beeld van hoe grote innovaties de afgelopen eeuw zijn ontstaan en welke rollen de personen bij de ontwikkeling ervan hebben vervuld. Je krijgt daarbij inzicht in de tien innovatierollen die Tom Kelley onderscheidt in zijn boek “The Ten Faces of Innovation”. Bovendien ben je na het afronden van dit onderdeel in staat de verschillende innovatierollen in verschillende situaties te herkennen bij jezelf en in beperkte mate bij je omgeving.

Vooropleiding

Voor deze masterclass zijn een vooropleiding op HBO/WO-niveau en relevante werkervaring gewenst.

Opleidingsduur

6 maanden

Kosten

Lesgeld: 6 x € 149,50 p/m

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen