Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
HBO-deelprogramma Concepting en storytelling klassikaal euw!Onderdeel van de HBO-bacheloropleiding Communication and Multimedia Design
De eerste stap bij het ontwikkelen van een multimediale uiting is het bedenken van een goed concept. Hoe je dat doet, leer je in deze opleiding. Er is o.a. aandacht voor het creatief proces en voor het vormgeven van een goed verhaal.
Dit deelprogramma is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Communication and Multimedia Design. Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige module(s) binnen die HBO-bacheloropleiding.
Interactieve klassikale bijeenkomsten (bij dagopleiding 1 x per 2 weken, bij avondopleiding 1 x per week) vormen de kern van de opleiding en garanderen een regelmatig studieritme. In combinatie met doelgericht lesmateriaal, continue coaching via internet en innovatieve online studietools, ontstaat een zeer effectieve studiemethode voor de professional die zich verder wil ontwikkelen.
Voor wie is de opleiding Concepting en storytelling bestemd
Deze opleiding is bestemd voor professionals bij o.a. mediabedrijven, uitgeverijen, communicatiebureaus of IT-bedrijven, die te maken hebben met communicatie. Dat kan zijn omdat je zelf een functie hebt of ambieert waarin je concepten moet kunnen ontwikkelen, of omdat je concepten van anderen wilt kunnen beoordelen.
Heb je interesse in deze opleiding? vraag informatie aan
Opleidingsinhoud
De opleiding bestaat uit de modules Creativiteit & Concept en Storytelling & Beleving.Creativiteit en Concept
In deze module staat het creatieve proces centraal. Je leert wat creatief denken inhoudt en welke factoren een rol spelen in een creatieve organisatie. Diverse creatieve technieken komen aan bod, zoals associëren, brainstormen en binnenstebuiten luisteren. Ook is er aandacht voor het beargumenteren van keuzes en het vastleggen van ideeën.
Storytelling en Beleving
Je leert hoe je betekenis aan een boodschap geeft door de communicatie te voorzien van een ‘verhaal’Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. verhaalanalyse, scenario’s, verhaalgenres, passende media, productietechnieken, corporate storytelling en interactieve storytelling.
Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd. Daarnaast dient extra literatuur te worden aangeschaft. De kosten hiervan bedragen ongeveer € 40,- (2012).
Digitale leeromgeving
Via Campus, de digitale leeromgeving, is de docent altijd bereikbaar voor vragen. Campus biedt daarnaast tal van innovatieve studietools, zoals een digitaal portfolio en een unieke online kennistrainer (ook voor op je smartphone). Bovendien worden bij steeds meer opleidingen online hoorcolleges aangeboden om bepaalde onderwerpen uit de lesstof te verduidelijken of uit te lichten.
De digitale leeromgeving wordt ondersteund door de volgende browsers: Internet Explorer 7.0 of 8.0, Firefox 6.0 en Google Chrome.
Dit heb je nodig
Om de opleiding te kunnen volgen, dien je te beschikken over een laptop die je tijdens de bijeenkomsten meeneemt.