EDUmatch

MBO-introductieprogramma Pedagogisch medewerker 3 - Kinderopvang klassikaal

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

MBO-introductieprogramma Pedagogisch medewerker 3 - Kinderopvang klassikaal
Geeft vrijstelling bij MBO Pedagogisch medewerker 3 – Kinderopvang

Overweeg je de klassikale MBO-opleiding Pedagogisch medewerker 3 – Kinderopvang te gaan volgen, maar wil je eerst nader kennismaken met de opleiding? Kies dan voor dit klassikale MBO-introductieprogramma. Je volgt een groot deel van de modules uit het eerste jaar van de volledige MBO-opleiding. Wil je na het introductieprogramma doorstromen naar de volledige MBO-opleiding? Dan krijg je vrijstelling voor de met succes afgeronde modules.

In het MBO-introductieprogramma Pedagogisch medewerker 3 – Kinderopvang leer je o.a. over de ontwikkeling van kinderen, pedagogiek, activiteiten in de kinderopvang, communiceren met kinderen en ouders en orde houden in een groep.

De klassikale bijeenkomsten (bij de dagopleiding 1 x per 4 weken, bij de avondopleiding 1 x per 2 weken) vormen de kern van de opleiding en garanderen een regelmatig studieritme. In kleine groepen ga je intensief aan de slag. Je krijgt extra uitleg over de lesstof, werkt samen met medestudenten en oefent je vaardigheden in praktijksituaties. In de tussenliggende weken studeer je thuis met intensieve begeleiding via internet. Ook maak je gebruik van de nieuwste online studietools die ervoor zorgen dat je overzicht behoudt en efficiënt studeert.

Heb je interesse in deze opleiding? vraag informatie aan

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen.

Kinderopvang in Nederland
De module geeft een goed beeld van het werkveld van de kinderopvang in Nederland en de sociale kaart.

Ontwikkeling van baby’s en jonge kinderen
In deze module worden de ontwikkelingsfases van baby’s en jonge kinderen behandeld. Onderwerpen zijn o.a. sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, seksuele ontwikkeling bij peuters en lichamelijke ontwikkeling.

Observeren van kinderen
In deze module leer je om op een objectieve en gestructureerde manier kinderen te observeren. Je leert o.a. wat objectieve observatie inhoudt en welke valkuilen er zijn. Ook belangrijke observatieonderwerpen in de ontwikkeling van het kind komen aan bod. Tot slot leer je een observatierapport schrijven.

Spelactiviteiten in de kinderopvang
Kinderen leren veel op de kinderopvang, o.a. door het deelnemen aan creatieve en sportieve activiteiten. In deze module leer je om activiteiten te bedenken, op elkaar af te stemmen en te plannen. Natuurlijk houd je daarbij rekening met de wensen van het kind en de mogelijkheden van de opvang. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. sportactiviteiten, creatieve ontwikkeling, liedjes en versjes, verhalen voor kinderen, leren samenspelen en leren winnen of verliezen.

Het plan van aanpak
Hoe ga je om met afwijkend gedrag of moeilijkheden in de ontwikkeling van een kind? In deze module leer je een plan van aanpak maken. Daarbij werk je met diverse casussen waarbij je voor specifieke situaties een plan van aanpak schrijft.

In gesprek met ouders en kinderen
Goed communiceren met kinderen en hun ouders is essentieel in de kinderopvang. Daarom komen in deze module diverse gesprekstechnieken aan bod. Onderwerpen zijn o.a. luister- en gespreksvaardigheden, vraag-technieken, verbale en non-verbale aspecten van het gesprek. Ook leer je enthousiasmeren, omgaan met emoties en conflictsituaties en het gespreksniveau aanpassen aan ouders of kinderen. Diverse soorten gesprekken passeren daarbij de revue. Denk bijvoorbeeld aan informatiegesprekken, slecht-nieuwsgesprekken of adviesgesprekken. Tot slot is er aandacht voor de sociale vaardigheden die je in de communicatie nodig hebt.

Pedagogiek voor jonge kinderen
Hoe kun je een jong kind iets leren? Dat is de vraag waar deze module om draait. Je maakt kennis met verschillende didactische benaderingen. Daarbij komen verschillende pedagogische methodes aan bod, zoals uk en puk, piramide en Gordon. Ook is er ruim aandacht voor taalontwikkeling bij kinderen en didactiek voor het ontwikkelen van taalvaardigheid bij jonge kinderen. Tot slot is er aandacht voor VVE-programma’s.

Ontwikkelingsachterstanden en kinderziektes
Je leert veelvoorkomende ontwikkelingsachterstanden en kinderziektes herkennen en hiernaar te handelen.

EHBO en veiligheid
Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje. Kennis van EHBO en veiligheid is dan ook onmisbaar voor iedereen die werkt in de kinderopvang. In deze module is daarom uitgebreid aandacht voor EHBO voor kinderen. Ook richtlijnen voor veiligheid komen aan bod. Tot slot leer je signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling herkennen.

Groepsprocessen en orde houden
Een medewerker in de kinderopvang moet niet alleen weten om te gaan met individuele kinderen, maar ook met de groep als geheel. Daarom leer je in deze module over (het herkennen van) groepsprocessen en hoe je hier invloed op kunt uitoefenen. Hoe bevorder je de samenhang binnen een groep, hoe stel je de groepsregels vast en wat doe je als iemand de regels overtreedt?

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig om het MBO-introductieprogramma Pedagogisch medewerker 3 - Kinderopvang te kunnen volgen.

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.