Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
HBO-deelprogramma Marketing Accountability klassikaal Nieuw!Meet je marketinginspanningen en –resultaten
Accountability zou een vast onderdeel moeten zijn van het marketingproces. Het uiteindelijke doel van marketing is tenslotte hetzelfde als van elke andere afdeling in het bedrijf: de onderneming helpen om op een betere, snellere of efficiëntere manier meer te verkopen. Marketeers moeten zich dan ook steeds vaker verantwoorden voor de keuzes die ze maken. En er zijn steeds meer mogelijkheden om het resultaat van marketingactiviteiten te meten.
Het korte, specialistische en praktijkgerichte HBO-deelprogramma Marketing Accountability is er speciaal voor professionals die alle tools in handen willen krijgen om het effect en het rendement van marketing te meten. Na afloop van de opleiding kunnen marketing- en salesbeslissingen beter worden onderbouwd en investeringen beter worden verantwoord. Professionals die het HBO-deelprogramma hebben afgerond, kunnen zich expert noemen op het gebied van marketing accountability; ze weten wat de toegevoegde waarde is en op welke manieren het toegepast kan worden in de praktijk.
Dit deelprogramma is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële Economie. Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige module(s) binnen die HBO-bacheloropleiding.
Interactieve klassikale bijeenkomsten (iedere 1-2 weken, overdag of in de avond) vormen de kern van de opleiding en garanderen een regelmatig studieritme. In combinatie met doelgericht lesmateriaal, continue coaching via internet en innovatieve online studietools, ontstaat een zeer effectieve studiemethode voor de professional die zich verder wil ontwikkelen.
Heb je interesse in deze opleiding? vraag informatie aan
Opleidingsinhoud
InhoudTijdens de opleiding komen alle basisbeginselen, belangrijkste theorieën en aspecten van marketing accountability aan bod. Onder meer financiële begrippen als NPV (net present value), brutomarge, nettomarge en payback time worden behandeld. Ook de rol van technologie zoals POS (point of sale data) wordt uitgebreid besproken. Verder komt de toepassing van databasemarketing, online marketing en social media marketing aan bod.
Het HBO-deelprogramma Marketing Accountability bestaat uit de volgende onderdelen:
-Introductie in marketing accountability: aanleiding & waarde
-Basisbegrippen in marketing accountability & ROI
-Waarom Marketing ROI anders is
-Toenemende meetbaarheid
-Marketing ROI proces
-Meten van ROI/return on investment
-De waarde van klantbehoud vs. acquisitie
-Belangrijkste principes voor ROI
-Het marketing ROI proces
-Marketingbudgettering
-Klantwaarde en -winstgevendheid
-Klantlevenscyclus, een strategische verkenning
-Campagnes & winstgevendheid
-Het proces van meten in marketing accountability
-Marketinginvesteringen; een portfolio analyse
-Implementatie van marketing accountability