HBO Mediacommunicatie

HBO-opleiding
XOIHDP173
3 maanden
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

HBO-deelprogramma Mediacommunicatie Nieuw!
Onderdeel van de HBO-bacheloropleiding Communication and Multimedia Design

Communicatie is een complex proces waarbij veel factoren een rol spelen. Het HBO-deelprogramma Mediacommunicatie behandelt de theorie achter het proces en besteedt daarbij uitgebreid aandacht aan de psychologische en sociologische factoren. Ook is er aandacht voor merkbeleid en het ontwikkel- en ontwerpproces van merken.

Dit deelprogramma is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Communication and Multimedia Design. Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige module(s) binnen die HBO-bacheloropleiding.

Doelgroep HBO-deelprogramma Mediacommunicatie
Deze opleiding is bestemd voor professionals die in hun werk te maken hebben met de psychologische en sociologische kant van marketing en communicatie. Dat kan zijn omdat je zelf communicatieproducten ontwikkelt of gaat ontwikkelen, of omdat je deze moet kunnen beoordelen.

Heb je interesse in deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit de modules Mediapsychologie en –sociologie, Communicatietheorie, Brand Design en Basisvaardigheden voor de professional.

Mediapsychologie en -sociologie
Deze module biedt inzicht in de psychologische en sociale factoren die een rol spelen bij (de invloed van) media en mediagebruik. Je leert welke invloed media hebben op de samenleving en vice versa. Ook leer je hoe je bewust kunt omspringen met psychologische en sociale factoren om communicatie-uitingen doelmatiger in te richten, vorm te geven en te verspreiden. Onderwerpen in deze module zijn o.a.:

  • Het informatieverwerkingsmodel
  • Manieren om houding en gedrag via communicatie en media te beïnvloeden
  • De rol van interactie in media
  • De informatiesamenleving
  • Informatie en globalisatie
  • Informatie en reflectie

Communicatietheorie
Deze module behandelt de theoretische basis op het gebied van communicatie. Er is o.a. aandacht voor basisbegrippen, analyse van de omgeving, strategie en planning en de uitvoeringsfase. In de module is o.a. aandacht voor definities, modellen en systemen op het gebied van communicatie, communicatiemanagement, interne communicatie, externe communicatie, marketingcommunicatie, corporate communication, communicatiebeleid, nieuwe media, ethiek en het communicatieplan.

Brand Design
Deze module behandelt het ontwikkel- en ontwerpproces van merken en de relatie tot het merkbeleid. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. het ontwikkelen van sterke merken, het uitbouwen van succesvolle merken, marketing van merken, brand design, het meten en evalueren van merken en het toepassen van branding.

Basisvaardigheden voor de professional
Deze module behandelt zes basisaspecten van het functioneren van elke persoon op hbo-niveau. In de module worden achtereenvolgens de thema’s communicatie, rapporteren, management, ondernemersvaardigheden, interne adviesvaardigheden en projectmatig werken behandeld.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze opleiding, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een vooropleiding op HAVO/MBO-niveau gewenst.

Opleidingsduur

3 maanden

Kosten

Bekijk hier het actuele lesgeld

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen