Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
HBO-deelprogramma Handschriftonderwijs Nieuw!Onderdeel van de HBO-bachelor Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO)
Leren schrijven is een van de belangrijkste leerprocessen op de basisschool. In dit HBO-deelprogramma maak je kennis met de leerlijn van het handschriftonderwijs. Er is o.a. aandacht voor verbonden en onverbonden schrift, schrijfmaterialen, ergonomie en pengreep, de schrijfvoorwaarden, het begeleiden van het schrijfproces en het gebruik van nieuwe media (toetsenbord, touchscreen).
Dit deelprogramma is een aanrader voor iedereen die werkt met leerlingen op de basisschool. Uiteraard voor (aankomend) docenten, maar ook onderwijsassistenten en remedial teachers zullen veel aan de kennis en vaardigheden uit deze opleiding hebben.
Het HBO-deelprogramma Handschriftonderwijs is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bachelor Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige module binnen die HBO-bacheloropleiding.
Doelgroep
Dit deelprogramma is een aanrader voor iedereen die lesgeeft in het basisonderwijs of dit wil gaan doen. Bijvoorbeeld voor docenten die zich willen bijscholen. Ook voor onderwijsassistenten en andere schoolmedewerkers is dit HBO-deelprogramma zeer interessant. Tot slot is de opleiding ook interessant voor ouders van kinderen die (bijna) naar de basisschool gaan. De kennis die je opdoet zal je helpen om je kind (beter) te begeleiden.
Heb je interesse in deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Deze opleiding behandelt de theorie en praktijk van het leren schrijven op de basisschool. Daarbij ligt de nadruk op het trainen van de eigen schrijfvaardigheid (methodisch, blokschrift en kalligrafisch schrift) en onderzoek naar schrijfmethoden.Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a.:
- pengreep, zit- en schrijfhouding
- het voorbereidend en aanvankelijk schrijven
- voortgezet schrijven, handschriftontwikkeling en schriftopvoeding
- werkhouding
- de motorische ontwikkeling, linkshandigheid en materiaal
- schriftproces