Art-director (Reclame)

Waar werk je?

Een art-director kan voor zichzelf werken, maar ook bij een reclamebureau, op de redactie van een krant of tijdschrift of op een afdeling waar gewerkt wordt aan publiciteit. Als art-director kun je steeds vaker terecht bij een adviesbureau op het gebied van media dat zich bezig houdt met online reclame uitingen.

Wat doe je?

Een art-director bedenkt hoe een reclameposter, flyer of advertentie er het beste uit kan zien. Iemand anders verzint een reclame en de art-director heeft de taak om dit idee ‘te vertalen’ naar een beeld. Stel dat een opdrachtgever een advertentie in een tijdschrift wil zien voor een shampoo waarbij een kat staat afgebeeld. Dan moet de art-director goed nadenken over een leuke afbeelding die de aandacht trekt. Als art-director weet je ook met welke kleuren en welke kleurcombinaties een reclame uiting optimaal de aandacht trekt. Wie wil je bereiken en hoe? Je werkt vaak nauw samen met collega’s van andere disciplines, bijvoorbeeld met copywriters, medewerkers van een reclamecampagne en redacteuren.

Internet wordt steeds belangrijker voor ons, dus ook voor de reclamewereld. Daarom moet je als moderne art-director goed op de hoogte zijn van internet en de mogelijkheid om hier op een originele manier reclame te maken. Een art-director moet met een goed plan komen. Hoe spring je er nog uit op het drukke internet? Daar weet jij wel raad mee!

Een art-director kan ook werkzaam zijn in andere sectoren. Uiteindelijk moeten sets voor films en televisieseries door iemand ingericht worden. Hetzelfde geldt voor het decor van een televisieprogramma, tot aan het journaal toe. Alleen is dit een andere discipline. Een art-director die gespecialiseerd is in reclame doet dit soort werk niet.

Wat moet je kunnen?

Je bent creatief, je hebt oog voor detail én je kunt goed ideeën tot leven brengen. Je weet dingen op een originele manier te brengen. Een ander talent dat je hard nodig hebt om je werk als art-director goed te doen, is uitstekend kunnen communiceren én interpreteren. Jij moet precies aanvoelen wat de opdrachtgever wil.

Verwante beroepen

  • Traffic manager (reclame)