Communicatieadviseur

Waar werk je?

Als communicatieadviseur kun je werken in het bedrijfsleven, bijna elk groot bedrijf heeft wel een communicatie-afdeling. Ook in de non-profitsector, bijvoorbeeld bij een ziekenhuis of bij overheidsinstellingen als gemeentes of bij de politie kun je als communicatieadviseur of communicatiemedewerker op hun afdeling Marketing en Communicatie of Public Relations aan de slag.

Wat doe je?

Een communicatieadviseur geeft adviezen over communicatie. Communicatie is een ruim begrip en het werkveld in de sector communicatie is dan ook erg veelzijdig. Zo kun je je bezig houden met voorlichting, reclame, interne communicatie, public relations, online en offline mediacampagnes en ga zo maar door. De werkzaamheden variëren van het bedenken van concepten en huisstijlen tot het schrijven van communicatieplannen en teksten.

Binnen het werkveld communicatie is er een onderscheid tussen interne en externe communicatie. Bij interne communicatie zorgt de communicatieadviseur dat de informatiestroom binnen een bedrijf beter verloopt. Zo zorg je ervoor dat de verschillende afdelingen beter samenwerken.

Bij externe communicatie gaat het om voorlichting, public relations en reclame. Hier doet de communicatieadviseur bijvoorbeeld onderzoek naar- en advies geven over het imago van een bedrijf. Maar het komt ook voor dat je journalisten van kranten, radio en televisie te woord moet staan. Dat kan als het heel goed gaat met een bedrijf óf als er juist iets is misgegaan. Dan moet je proberen het nieuws zo goed mogelijk over te brengen om de schade te beperken en begrip te kweken voor de situatie. Ook dat hoort bij het takenpakket van een communicatieadviseur

Wat moet je kunnen?

Een beroep in de communicatiebranche is erg veelzijdig en creatief. Je werkt als communicatieadviseur voornamelijk op kantoor, maar je bent ook een tussenpersoon tussen bedrijf en bijvoorbeeld reclamebureau. Je moet communicatief (mondeling en schriftelijk) heel sterk zijn en je moet nauwkeurig te werk gaan. Je vertegenwoordigt als communicatieadviseur een bedrijf of organisatie.

Een functie als communicatieadviseur is vaak geen baan van negen tot vijf. Het kan voorkomen dat je op ongebruikelijke tijden moet werken als er bijvoorbeeld een beurs is of er een persbericht de deur uit moet. Daar moet je in je functie als communicatieadviseur vaak ook bij aanwezig zijn. Tot slot moet je bedreven zijn in mensen overtuigen om zo jouw advies te 'verkopen' en je doelen bij de (communicatie) doelgroep te bereiken.

Spreken de werkzaamheden van een communicatieadviseur je aan en voldoe je aan de eisen? Dan is dit beroep misschien wel iets voor jou!

Wat kun je verdienen?

Van dit beroep zijn geen standaard salaris gegevens bekend. Het salaris is erg afhankelijk van de branche of sector waarin je werkt.