Luchtverkeersleider

Waar werk je?

Een luchtverkeersleider werkt slechts op één plek, namelijk in een verkeerstoren. Die staan op en vlakbij een vliegveld. Je moet rekening houden met zeer variabele werktijden. Vliegtuigen landen immers op elk moment van de dag én nacht.

Wat doe je?

Luchtverkeersleider is een pittig beroep. Je werkt ook geen uren achter elkaar. Dat mag niet eens. Je moet scherp zijn, want je hebt een zeer verantwoordelijke taak. Een luchtverkeersleider houdt samen met collega’s op allerlei manieren de veiligheid van burgervliegtuigen in de gaten. Er zijn drie verschillende afdelingen binnen de luchtverkeersleiding: landen, algemene verkeersleiding en opstijgen.

Een gezagvoerder die wil vertrekken, heeft eerst contact met ground control. De luchtverkeersleider van ground control verleent toestemming om te starten en biedt begeleiding naar de gewenste startbaan. Als dit gelukt is, zit de taak van ground control er op. Vervolgens gaat de torenverkeersleider aan de slag door toestemming te geven voor het opstijgen. Een vliegtuig vertrekt dus nooit zonder fiat van de luchtverkeersleiding. Zodra het vliegtuig niet meer zichtbaar is vanuit de toren neemt een derde luchtverkeersleider de zaak over. Die houdt contact met de bemanning totdat er een bepaalde hoogte is bereikt. Er zijn heel veel luchtverkeersleiders betrokken bij het opstijgen en landen van een vliegtuig. Allemaal hebben ze hun eigen taak.

Luchtverkeersleiders hebben een grote verantwoordelijkheid. Het is niet voor niets dat je rekening moet houden met een pittige opleiding en een zwaar beroep. Je hebt relatief vaak pauze, maar die heb je ook hard nodig omdat het zeer intensief werk is. Onderschat dat niet.

Wat moet je kunnen?

Je moet liefde hebben voor de luchtvaart en voor techniek. Het is essentieel dat je goed met stress kunt omgaan, niet snel in paniek raakt, oog voor detail hebt en zelfstandig besluiten kunt nemen. Je hebt een uitstekend concentratievermogen en je kunt gedurende wat langere tijd bij de les blijven. Natuurlijk moet je ook goed kunnen samenwerken, want een veilige situatie in de lucht is het mede het gevolg van uitstekende communicatie tussen de cockpit en de luchtverkeersleiding.