Marktonderzoeker

Waar werk je?

Een marktonderzoeker vindt meestal werk bij een onderzoeksbureau. Als je onderzoeken op locatie uitvoert, dan ben je vaak onderweg. Telefonische enquêteren doe je vanaf een vaste locatie.

Wat doe je?

Een marktonderzoeker onderzoekt, meestal op verzoek van een opdrachtgever, producten, diensten of omstandigheden. Dit kan voor het bedrijfsleven zijn, maar ook voor de overheid. Stel dat een gemeente wil weten hoe bewoners in een bepaalde wijk de veiligheid ervaren. De kans is groot dat ze deze opdracht uitbesteden aan een marktbureau.
Eerst moet er een vragenlijst worden opgesteld die aansluit bij de gegevens die de opdrachtgever wil hebben. Soms ben je als marktonderzoeker betrokken bij het maken van de vragen. Dit klinkt simpeler dan het is, want de vragen mogen niet suggestief zijn of voor meerdere uitleg vatbaar. Als de geïnterviewden iedere keer zeggen dat ze de vraag niet begrijpen, dan klopt er iets niet.
Een voorbeeld van een marktonderzoek naar een dienst is bijvoorbeeld een onderzoek naar de bereikbaarheid van huisartsenposten.

De meeste opdrachtgevers zijn afkomstig uit het bedrijfsleven. Het kan van alles zijn. De fabrikant van een toiletverfrisser die wil weten hoe de consument een nieuwe geur ervaart, een koffiefabrikant die zich afvraagt waarom een nieuwe smaak niet aanslaat, of een ondernemer die wil weten of het gat in de markt wel of niet gevonden is met een nieuw product of een nieuwe app. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan onderzocht worden.

Als marktonderzoeker kun je diverse functies hebben. Je kunt een onderzoek leiden, het budget bewaken, plannen maken voor een nieuw onderzoek of informatie vergaren. Vaak heeft de opdrachtgever al de nodige informatie, maar die moet eerst geanalyseerd worden. Het gebeurt ook dat een marktonderzoek echt vanaf het prille begin moet worden opgestart en alles nog moet worden uitgezocht.

Wat moet je kunnen?

Een marktonderzoeker moet naar behoren functioneren in teamverband, maar je moet ook zelfstandig kunnen werken. Uiteraard moet je goede kwaliteiten in huis hebben qua communicatie, analytisch denken en budgetbeheersing. Een opdrachtgever stelt het niet op prijs als je het onderzoeksbureau het beschikbare budget overschrijdt. Je bent stressbestendig, je kunt je perfect uitdrukken in woord en geschrift en je bent geïnteresseerd in mensen. Je moet in staat zijn je te verplaatsen in de onderzochte doelgroep.