Mediaplanner

Waar werk je?

Een mediaplanner is iemand die reclamecampagnes bedenkt en uitvoert. Je werkt bij een reclamebureau of als ZZP’er.

Wat doe je?

Je bedenkt een reclamecampagne, vaak van A tot Z. Het kan gaan om flyers, reclame op radio, televisie en internet, advertenties voor print media, enzovoort. Als mediaplanner voel jij feilloos aan welke media het meest geschikt zijn voor de campagne die je wilt opzetten.

Een reclamecampagne heeft altijd een commercieel karakter, dus jij moet commercieel ingesteld zijn. Bovendien moet je kunnen aantonen welk rendement je plannen hebben of zullen hebben. Daarbij dien je rekening te houden met de wensen van de opdrachtgever. De klant is koning. Soms wil de klant een degelijke reclamecampagne, soms is het de bedoeling dat er ophef over ontstaat. Denk aan de spraakmakende reclames van Benneton.

Op zich is een reclamecampagne heel wat anders dan een verkiezingscampagne, maar sommige politieke partijen huren een mediaplanner in om hen te helpen om op te vallen. Als mediaplanner moet je bij een reclamecampagne de doelgroep begrijpen en bereiken, de boodschap goed laten overkomen en mensen enthousiast maken voor een dienst of product. Diezelfde doelen komen om de hoek kijken bij een verkiezingscampagne. Er zijn mediaplanners die zich hierin specialiseren, maar er zijn er ook die zich alleen richten op reclamecampagnes voor producten en diensten.

Wat moet je kunnen?

Je moet verstand hebben van budgettering, want als mediaplanner moet je in staat zijn om je budget in de gaten te houden. Behalve met cijfers moet je goed overweg kunnen met woorden, zowel mondeling als schriftelijk. Bij het bedenken van een reclamecampagne speelt taal een belangrijke rol.
Het woord ‘mediaplanner’ geeft al aan dat je uitstekend moet kunnen plannen. De reclamecampagne moet op tijd af zijn, maar je moet ook precies weten wat het beste moment is om de campagne te lanceren. Tijdens een hittegolf willen mensen een opblaaszwembad of ventilator in de aanbieding zien, geen kunstkerstboom.
Je weet wat er leeft in de mediawereld en je kunt goed netwerken. Je bent creatief, vernieuwend en je werkt klantgericht.

Verwante beroepen

  • Traffic Manager (Reclame)