Traffic Manager (reclame)

Waar werk je?

Als traffic manager ben je meestal werkzaam voor een reclamebureau. Je werkzaamheden verricht je vanuit je eigen werkruimte. Het kan ook voorkomen dat je op locatie werkt. Je overlegt dan bij specialisten buiten het reclamebureau, zoals fotografen en illustratoren.

Wat doe je?

De traffic manager is de spin in het web van het reclamebureau. Je voornaamste taken zijn: regelen en organiseren. De coördinatie van het reclamewerk ligt in jouw handen, daarom houd je de totale planning en voortgang van de productie goed in de gaten. Tot jouw werkzaamheden behoren onder andere: het controleren van de afstemming tussen de afdelingen van het reclamebureau en de specialisten buiten het bureau, tijd indelen van collega’s, de productie voorbereiden van het reclamemateriaal (reclamespotjes, drukwerk, websites enzovoort), gemaakte uren bijhouden en het budget bewaken. Jij bent bovendien degene die het materiaal als laatste in handen krijgt voor het naar de opdrachtgever gaat en degene die verantwoording af moet leggen aan de directie.

Wat moet je kunnen?

Een traffic manager reclame moet goed kunnen organiseren. Je werkt voortdurend met deadlines en daarom moet je goed kunnen anticiperen en bijsturen. Het is dan ook van groot belang dat je tegen zeer stressvolle situaties bestand bent. Je bent praktisch ingesteld, hebt een helikopterview en bent zowel creatief als commercieel. Je kunt zowel zelfstandig, als in teamverband werken. Je moet echter wel over leiderschapskwaliteiten beschikken, want jij hebt een coördinerende rol. Het is een veelzijdig beroep, wat inhoudt dat je een soort van logistieke duizendpoot moet zijn. Verder bezit je goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, en je weet jouw visie op de huidige reclamewereld op een goede manier uit te dragen.

Verwante beroepen

  • Account executive reclame