Kwaliteitsmanager

Waar werk je?

Een kwaliteitsmanager kan bij allerlei soorten commerciële bedrijven aan de slag, maar meestal zijn het grotere ondernemingen. Er zijn ook sectoren die standaard een manager kwaliteit in dienst hebben omdat ze aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen. Denk dan bijvoorbeeld aan de voedselindustrie. In sommige gevallen is de kwaliteitsmanager de persoon binnen een bedrijf die (onder andere) eisen omtrent het milieu in de gaten moet houden.

Wat doe je?

Kwaliteitsmanager is een breed begrip, maar de kern is dat een kwaliteitsmanager als doel heeft om de kwaliteit van producten en diensten op peil te houden, te verbeteren en de verbeteringen in te voeren. Je moet ook goed communiceren, want je moet aan je collega’s uitleggen hoe ze eventuele nieuwe kwaliteitsregels moeten toepassen. Een kwaliteitsmanager is ook een kwaliteitsbewaker. Dankzij jouw inzet kan bijvoorbeeld een gewild certificaat op het gebied van kwaliteit worden bemachtigd en/of behouden, zoals het ISO certificaat.

Soms is er binnen een bedrijf of organisatie te weinig aandacht voor kwaliteit, of de werknemers nemen het niet serieus genoeg. In dat geval moet er een cultuuromslag plaatsvinden. Daar ligt ook een taak voor de kwaliteitsmanager. Je moet je collega’s kunnen stimuleren om samen de schouders er onder te zetten en te laten begrijpen hoe belangrijk kwaliteitsbewaking is.

De taak van de kwaliteitsmanager is deels afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. Wanneer je als kwaliteitsmanager in de voedselindustrie werkt, dan moet je goed op de hoogte zijn van de wettelijke regels waaraan voldaan moet worden. Het gaat immers om het belang van de consument.

Wat moet je kunnen?

Een kwaliteitsmanager moet zeer opmerkzaam zijn en alleen genoegen nemen met het beste resultaat. Je kent de regels en de eisen voor de branche waarin je werkt. Daarom houd je je kennis op dit punt ook goed bij. Je moet van je werk houden en er helemaal voor gaan! Je kunt goed communiceren, kennis en enthousiasme op andere mensen over brengen en je kunt je meerderen overtuigen van het nemen van noodzakelijke maatregelen. Het helpt enorm als je behoorlijk inzicht hebt in het reilen en zeilen van het bedrijf waar je werkt.