Marketing Manager

Waar werk je?

Elk type commercieel bedrijf dat je maar kunt bedenken heeft een marketing manager in dienst. Een supermarkt, een fabrikant, een groothandel, een uitgever, enzovoort. Iedere onderneming of organisatie die een product of dienst onder de aandacht wil brengen, kan een marketing manager gebruiken.

Wat doe je?

Een marketing manager is iemand die weet hoe je een artikel of dienst onder de aandacht moet brengen én weet wat er leeft onder de consument. Jij voelt feilloos aan of iets wel of niet zal aanslaan en hoe iets het beste op de markt gebracht kan worden. Bovendien weet jij hoe je de verkoopcijfers en/of commentaar van de klanten moet interpreteren en analyseren. Heb je die niet, dan moet er een marktonderzoeker of een onderzoeksbureau worden ingeschakeld. Dit regelt de marketing manager. Uiteraard blijf je bij het onderzoek betrokken.

De marketing manager bepaalt bij wie er geadverteerd wordt en in welke mate. Jij bepaalt ook of het marketingbeleid wordt gehandhaafd, gewijzigd of uitgebreid wordt. Nieuwe markten aanboren betekent immers meer omzet. Een marketing manager is uiteindelijk een winstaanjager. Bovendien kan het gebeuren dat je als marketing manager betrokken bent bij het ontwikkelen van nieuwe producten en/of diensten.

Je moet als marketing manager goed op de hoogte blijven van ontwikkelingen die voor jou van belang zijn. Is er een evenement waar je jouw product zou kunnen promoten, dan moet je daar aanwezig zijn. Is er een nieuwe website, een platform of een vlogger of blogger die voor jou interessant is, dan haak je meteen op die nieuwe trend in. De strategie van een marketing manager richt zich op promotie, productie, betaalbaarheid en plaats. Daarnaast zorg je er als hoofd van de afdeling marketing voor dat je het best mogelijke team bij elkaar krijgt.

Wat moet je kunnen?

Een marketing manager is waakzaam, weet wat er bij de doelgroep leeft en voelt aan wat trends zijn én gaan worden. Of je zet zélf de trend. Je moet doortastend zijn, knopen kunnen doorhakken, commercieel zijn ingesteld en een analytische manier van denken hebben. Behalve dat moet je ook creatief zijn en outside the box durven denken. Je mag niet te voorzichtig zijn en niet roekeloos. Je bent in staat om je plannen overtuigend te presenteren. Tot slot communiceer je als de beste.

Verwante beroepen

  • Productmanager
  • Salesmanager