Telefonist/Receptionist

Waar werk je?

Als telefonist/receptionist werk je bij het onthaal van verschillende soorten bedrijven of organisaties.

Wat doe je?

Je beantwoordt telefoonoproepen en verbindt het gesprek indien nodig door met andere medewerkers in het bedrijf. Je staat je gesprekspartner vriendelijk te woord en zorgt ervoor dat hij snel en efficiënt wordt voortgeholpen.

Als telefonist/receptionist ontvang je ook bezoekers en klanten. Je verwelkomt deze gasten en meldt hen intern aan. Je verstrekt de bezoekers de nodige informatie en laat hen op een comfortabele manier even wachten tot ze kunnen ontvangen worden door de persoon waarmee ze een afspraak hebben. Je houdt de bezoekersregistratie bij en eventueel een registratie van de binnenkomende telefoonoproepen.

Verder voer je algemene administratieve taken uit, bijvoorbeeld het verdelen van mails en faxen, het voorthelpen van leveranciers en koeriers, het vastleggen van afspraken, het reserveren van vergaderruimtes enzovoorts.

Wat moet je kunnen?

Als telefonist/receptionist ben jij vaak de eerste persoon van de organisatie met wie een bezoeker in contact komt. Je bent het visitekaartje van jouw organisatie. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt op bezoekers en klanten. Je bent sociaal, communicatief en hulpvaardig.

Je hebt een aangename telefoonstem en je kunt je duidelijk uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk. Je spreekt uitstekend Nederlands maar je beheerst ook een aantal vreemde moderne talen.

De gangbare softwarepakketten voor tekstverwerking en gegevensbeheer kennen geen geheimen voor jou. Je kunt zelfstandig werken en bent stressbestendig. Ook in tijden van grote drukte kun je efficiënt blijven werken en de bezoekers en telefonische gesprekspartners beleefd en vriendelijk te woord staan.