Learnit

Teamcoachen

Algemene informatie over de cursus

Ondanks vergelijkbare samenstellingen, kunnen er intrigerende verschillen bestaan tussen teams als het gaat om de dynamiek, samenwerking en communicatie. De dynamiek van een team legt extra druk op jou als teamcoach. Voor welk appèl ben je gevoelig? En hoe ga je om met eigenaarschap nemen, samenwerken, feedback geven, conflicten en projecties? Tijdens onze driedaagse training leer je scherp te kijken naar het groepsproces, de interactie tussen teamleden en de gevolgen hiervan. Oftewel: je kijkt systemisch naar het team, waarbij je een onafhankelijke positie inneemt.

Inhoud van de cursus

Ondanks vergelijkbare samenstellingen, kunnen er intrigerende verschillen bestaan tussen teams als het gaat om de dynamiek, samenwerking en communicatie. Alles hangt samen met de helderheid in doelen, de mate van commitment hierover en de capaciteiten van het team om hierover in gesprek te gaan. De dynamiek van een team legt extra druk op jou als teamcoach. Voor welk appèl ben je gevoelig? En hoe ga je om met eigenaarschap nemen, samenwerken, feedback geven, conflicten en projecties?

Tijdens onze driedaagse training Systemisch teamcoachen leer je scherp te kijken naar het groepsproces, de interactie tussen teamleden en de gevolgen hiervan. Oftewel: je kijkt systemisch naar het team, waarbij je een onafhankelijke positie inneemt. Wat zit er onder de waterspiegel, zowel bij jezelf als bij het team? Door het gebruik van verschillende werkvormen ervaar je tijdens de training zelf welke interactiepatronen in een groep ondersteunend zijn of belemmerend werken. Je krijgt verdiepend inzicht in groepsdynamica en de competentie ?samenwerking?, waardoor je de rol die een teamcoach in het systeem heeft leert te plaatsen én op deze rol durft te vertrouwen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

Succesfactoren van teamcoaching:

Wat is de echte coachvraag en wanneer is het team tevreden? Wie is verantwoordelijk voor het resultaat? Hoe ziet dat resultaat eruit en wat is het effect? Wat neem je bij jezelf waar en wat bij het team? En wat speelt er onzichtbaar in de onderstroom mee aan gevoelens en gedachtes die invloed hebben op het zichtbare gedrag?
Van drama- naar winnaarstechnieken:

Wanneer komen teams in hun ?drama? en hoe haal je ze eruit? Dit draait om het in kaart brengen van hoe het team zichzelf klem zet tijdens de interactie en welke overdrachtsdynamieken daarbinnen een rol spelen.
De fasen van teamontwikkeling:

Om uit te groeien tot een optimaal functionerend team doorlopen teams verschillende fases. Afhankelijk van het doel van het team (forming, storming, norming, performing) leer je effectief interventies in te zetten die gewenst zijn.
Ingrijpen als het groepsproces vastloopt:

Hoe ga je als teamcoach om met conflicten in de storm- en normfase? Je krijgt zicht op je eigen conflicthanteringsstijl. Creëer beweging en maak aansluiting, met aandacht voor de mogelijke valkuilen.
Systemisch kijken naar teams:

Inzicht krijgen in de emotionele fasen van verandering en de onderstroom en bovenstroom waarnemen. Hoe maak je dit bespreekbaar?
De 3 petten van de teamcoach:

Als teamcoach ben je leidinggevende, manager en coach. Goed onderscheid tussen deze rollen is cruciaal, omdat het anders niet mogelijk is om te coachen. Welke pet zet je wanneer op?
Projectiemechanismen:

Het bewonderen of verafschuwen van een eigenschap van een ander, zegt eigenlijk iets over jezelf. Je oordeel lijkt over de ander te gaan, maar is eigenlijk ook een projectie van een eigenschap van jezelf. Zicht hierop is dienend voor het team. Je fungeert als teamcoach als een groot projectiescherm voor de teamleden en dit begrijpen en kunnen plaatsen is essentieel om goed te kunnen teamcoachen.

Resultaten

Na het volgen van de training:

  • heb je inzicht in de fasen van teamontwikkeling en de groepsrollen binnen een team;
  • heb je handvatten om de coachvragen en gewenste resultaten van een team helder te formuleren;
  • heb je geleerd systemisch te kijken naar een team;
  • heb je technieken om te interveniëren, afhankelijk van de fase waarin een team zich bevindt;
  • heb je kennis van de emotionele fasen van verandering, zodat je hier mee om kunt gaan;
  • kun je een team beter begeleiden in hun verantwoordelijkheden en omgangsvormen en
  • weet je het zelfreflecterend vermogen en de motivatie van een team te vergroten.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor leidinggevenden, (project)managers, (organisatie)adviseurs, coaches en trainers. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wil jezelf trainen in de ontwikkeling tot teamcoach
  • Je wil een stevig theoretisch en praktisch fundament omtrent teamontwikkeling en groepsdynamica
  • Je wil onzichtbare mechanismen, rollen en patronen binnen een team zichtbaar (leren) maken, door hier systemisch naar te kijken.

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema teamcoaching?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Duur van de cursus

3 dagen

Kosten van de cursus

1725 Euro
inclusief koffie, thee, lunch en materiaal

Plaatsen / leslocaties

Zwolle

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.