HBO Brand management

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Hoe wordt een merk ontwikkeld en in de markt gezet? En op welke manier speelt communicatie daarin een rol? Het HBO-deelprogramma Brand management geeft hierop antwoord. En dat niet alleen. Naast de belangrijkste theorieën en aspecten van brandmanagement, komen ook alle nieuwe ontwikkelingen en trends aan bod. Denk bijvoorbeeld aan begrippen als Rebranding, E-branding, Storytelling, Global branding en Internal branding. Na afloop van deze opleiding ben je in staat om een merk te ontwikkelen, te implementeren en een succesvol merk verder uit te bouwen. En om merkwaarden te vertalen naar communicatie.

Deze praktijkgerichte opleiding is ontwikkeld in samenwerking met GVR: hét kenniscentrum voor iedereen die werkzaam is in marketingcommunicatie. De opleiding is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële Economie van Hogeschool. Je behaalt 7 studiepunten (EC’s) en krijgt bij doorstroming naar de bacheloropleiding vrijstelling voor de module Brandmanagement.

Voor wie is het HBO-deelprogramma Brand management bestemd
De opleiding Brand management is bestemd voor iedereen die werkzaam is op het gebied van (marketing)communicatie en kennis op HBO-niveau op wil doen van Brand management en merkenstrategie. Ook is de opleiding erg geschikt voor wie zich binnenkort bezig gaat houden met het ontwikkelen en in de markt zetten van een nieuw merk.

Opleidingsinhoud

De opleiding Brand management koppelt theorie aan de praktijk: er wordt gewerkt aan een uitgebreide case waarbij opgedane kennis direct kan worden toegepast. Het lesmateriaal bevat bovendien veel actuele voorbeelden die de studie nóg interessanter maken. De opleiding is onderverdeeld in zes thema’s:

Thema 1: Introductie Brand management
Wat houdt brand management in? En wat betekenen de begrippen merkwaarde, merkimago, merkidentiteit en merkpersoonlijkheid precies? Dat en nog veel meer leer je in het eerste onderdeel van de opleiding Brand management.

Thema 2: Ontwikkelen van sterke merken
In dit onderdeel worden vragen beantwoord als: wat is een sterk merk, hoe positioneer je een merk ten opzichte van de concurrent, hoe belangrijk is het dat een merkstrategie gedragen wordt door werknemers en hoe voer je een geïntegreerd merkbeleid?

Thema 3: Uitbouwen van succesvolle merken
Het stretchen van merken is een veel toegepaste strategie om bepaalde merken uit te bouwen. Door het aanbieden van nieuwe producten onder dezelfde merknaam kan een sterk merk verder uitgebouwd worden. In dit thema worden de strategieën, merkextensies, merk endorsement en co-branding behandeld.

Thema 4: Communicatie van merken
Het onderwerp van dit thema is: het managen van merken. Naam en logo zijn slechts twee voorbeelden van aspecten die het succes van een merk bepalen. In dit thema wordt het merk gerelateerd aan de elementen van de marketingmix. En welke factoren bepalen het succes en falen van e-branding?

Thema 5: Meten en evalueren van merken
In dit thema wordt aandacht besteed aan het meten van Brand Performance, Rebranding en repositionering van merken en bescherming van merken.

Thema 6: Toepassingen van branding
In dit laatste thema worden de verschillende theorieën, concepten en begrippen van brand management toegepast in verschillende sectoren (overheid/public, retail, diensten, B2B, not for profit, zorg). Je leert dat branding overal kan worden toegepast. Daarnaast komen ook Global Branding en Business to Business Branding aan bod.

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd. Al het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals assessments en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examen
De opleiding Brand management wordt afgerond met een officieel examen van Hogeschool. Dit examen bestaat uit meerkeuzevragen en open vragen. Ook wordt tijdens de studie een case uitgewerkt.

Examengeld
Het examengeld bedraagt € 112,50 (2012). Indien alle drie de onderdelen met een voldoende zijn afgerond, ontvang je het diploma.

Diploma
Na succesvolle afronding ontvang je het diploma HBO deelprogramma Brand management van Hogeschool. Dit geeft recht op vrijstelling bij de HBO-bacheloropleiding Commerciële Economie.

Vooropleiding

Voor deze opleiding gelden geen speciale vooropleidingseisen. Wel is een opleiding op HAVO- of MBO-niveau gewenst.

Kosten

De studieduur is 3 maanden en het collegegeld bedraagt 3 x € 269,-.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen