HBO Marketing management

HBO-opleiding
XOIHDP043
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Het bedrijfsleven heeft grote behoefte aan marketeers. Marketeers die in staat zijn op managementniveau een marketingbeleid op te stellen, die hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden, die een visie hebben en deze kunnen onderbouwen. Het HBO-deelprogramma Marketing management bereidt voor op een managementfunctie op hoog niveau binnen de consumentenmarketing.

De opleiding is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële economie van Hogeschool. Je behaalt 16 studiepunten (EC’s) en krijgt bij doorstroming naar de bacheloropleiding vrijstelling voor de module Marketing management.

Voor wie is het HBO-deelprogramma Marketing management bestemd
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die zich wil specialiseren op het gebied van Marketing management. Om het vak (nog) beter te kunnen uitoefenen of om op HBO-niveau kennis op te doen over marketingbeleid en strategie.

Denk aan mensen die betrokken zijn bij het voorbereiden van het commerciële beleid van een merk of product(groep). De opleiding wordt veel gevolgd door (aankomend) marketingmanagers, (senior) productmanagers en (senior) brandmanagers.

Opleidingsinhoud

De opleiding gaat onder andere in op de volgende onderwerpen:

Inleiding

  • Vakgebied en concepten

Analyse

  • Analyse: een inleiding
  • Markt- en marketingonderzoek
  • Markt- en marketinganalyse
  • Meten, voorspellen en rapporteren
  • Het externe analysemodel
  • Markt-, bedrijfskolom- en brancheanalyse
  • Afnemersgedragsanalyse
  • Concurrentieanalyse
  • Trendanalyse
  • Institutionele omgevingsanalyse
  • Opportunity- en threat-analyse
  • Resultatenanalyse en het interne model
  • Strategische analyse
  • Kwaliteits-, relatie- en netwerkanalyse
  • Veranderings- en innovatieanalyse
  • Significante waarden
  • Staf en human resources
  • SWOT-analyse

Markt- en marketingbeleid

  • Strategisch marketingbeleid
  • Product- en assortimentsbeleid
  • Merkenbeleid
  • Verpakkings- en servicebeleid
  • Netwerk- en relatiebeleid
  • Distributiekanalenbeleid
  • Logistiek
  • Fysieke distributie
  • Communicatie en persoonlijke verkoop
  • Reclame- en publiciteitsbeleid
  • Promotionsbeleid en instore marketing
  • B & T, sponsoring en fundraising

Implementatie

  • Beginselen van management
  • Interactie
  • Allocatie
  • Evaluatie
  • Improvisatie
  • Persoonlijke kwaliteiten

Toepassingen

  • Industriële marketing
  • Dienstenmarketing
  • Tussenhandelsmarketing
  • Citymarketing en non-profitmarketing
  • Internationale marketing
  • Direct marketing

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd. Daarnaast ontvang je een gratis minicursus Internetmarketing inclusief Google AdWords-voucher ter waarde van € 50,-. Al het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals online hoorcolleges en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examentraining
De verzorgt in de weken voorafgaand aan het examen, bij voldoende aanmeldingen, op een zaterdag een mondelinge examentrainingsdag. Tijdens deze dag krijg je een intensieve, gerichte examenvoorbereiding aan de hand van de recentste examenopgaven. Omdat de is aangewezen als Education Partner van het NIMA, krijg je een gratis oefenexamen.

Examen
De opleiding wordt afgerond met het examen NIMA Consumentenmarketing-B. Dit examen bestaat uit 2 delen: B1 en B2. Onderdeel B1 is een schriftelijk examen en B2 een mondeling examen naar aanleiding van een zelfgeschreven marketingplan. Het wordt 2 keer per jaar (in mei en december) afgenomen door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Het mondelinge examen wordt vaker afgenomen. De examens van het NIMA staan onder toezicht van de Stichting Examenkamer.

Examengeld
Het totale examengeld bedraagt ongeveer € 850,- (2012).

Diploma
Na succesvolle afronding ontvang je het diploma HBO-deelprogramma Marketing management van Hogeschool. Dit geeft recht op vrijstelling bij de HBO-bacheloropleiding Commerciële economie. Bovendien ontvang je het NIMA-diploma Consumentenmarketing-B.

Vooropleiding

Om deze opleiding te kunnen volgen, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is MBO-/HAVO werk- en denkniveau gewenst.

Kosten

De studieduur is 4 maanden en het collegegeld bedraagt 4 x € 239,-.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen