HBO Online marketing

HBO-opleiding
XOIHDP048
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Er is een enorme vraag naar online marketeers met HBO-werk- en -denkniveau. Wil je starten in de marketing of heb je al ervaring als marketeer en wil je je specialiseren in online marketing, dan is dit HBO-deelprogramma voor jou een unieke mogelijkheid. Je krijgt een solide basis mee én leert alles over de nieuwste technieken als mobile marketing en affiliate marketing.

Na het succesvol afronden van deze opleiding heb je alle kennis en vaardigheden in huis om aan de slag te gaan als online marketeer. Je bent in staat om doelstellingen te formuleren voor een online marketingplan, het plan daadwerkelijk op te stellen en in de praktijk te brengen. Je bent volledig op de hoogte van online advertising, e-mailmarketing, zoekmachinemarketing, affiliate marketing en viral marketing en kunt deze mogelijkheden in een online marketingplan integreren.

Daarnaast wordt in deze opleiding aandacht besteed aan de monitoring, uitvoering en analyse van een online marketingplan en leer je hoe je acties meetbaar maakt en personaliseert met Customer Relationship Management.

Deze opleiding is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële economie van Hogeschool. Je behaalt 7 studiepunten (EC’s) en krijgt bij doorstroming naar de volledige bacheloropleiding vrijstelling voor de module Online marketing.

Voor wie is het HBO-deelprogramma Online marketing bestemd
De opleiding is een aanrader voor aanstormend marketingtalent en marketeers die zich willen specialiseren. Deze opleiding is ook zeer geschikt voor (junior) productmanagers, accountmanagers, trafficers, contentmanagers en webmanagers die een waardevolle aanvulling willen op hun professionele kennis.

Opleidingsinhoud

De opleiding is ontwikkeld in samenspraak met het Interactieve Advertising Bureau (IAB Nederland, www.iab.nl). Het IAB is dé brancheorganisatie en het kenniscentrum op het gebied van online advertising en interactieve marketing. De opleiding sluit dus prima aan op de praktijk.

De opleiding bestaat uit vier modules. Gedurende de hele opleiding werk je aan een overkoepelende caseopdracht waarbij een eigen online marketingplan wordt opgesteld. In elke module komt het plan een stap verder. De 4 modules zijn:

Inleiding online marketing
De opleiding start met een korte inleiding over online marketing. Daarna komen diverse marketingmodellen aan bod en hoe deze in de context van online marketing geplaatst kunnen worden. Ook biedt deze module handvatten om online activiteiten te integreren in een organisatie. Dit wordt gedaan aan de hand van het SOSTAC-model: situation, objectives, strategy, tactics, actions en control.

Strategie
Centraal in deze module staat het formuleren van een webstrategie. Zowel voor de situatie waarbij de strategie moet inhaken op bestaande marketing- en communicatieplannen, als voor een situatie waarbij een webstrategie van ‘scratch’ wordt opgezet. Het formuleren, documenteren en onderbouwen van een webstrategie komt aan bod. Hierbij wordt gekeken naar verschillende strategieën voor business-to-consumer, business-to-business en business-to-administration (overheidsinstellingen). In deze module wordt gestart met het uitwerken van de webstrategie tot een online marketingplan.

Online marketinginstrumenten
In deze module leer je welke instrumenten er zijn, wat de eigenschappen en voordelen van elk instrument zijn en wanneer je ze kunt toepassen. De module wordt afgesloten met een hoofdstuk over hoe je met deze instrumenten tot de meest optimale online marketingmix komt. De volgende online marketinginstrumenten komen aan bod:

  • E-mailmarketing
  • RSS-marketing
  • Social media marketing
  • Viral marketing
  • Affiliate marketing
  • Search engine marketing
  • Link building
  • Banner advertising
  • Video advertising
  • Mobile marketing
  • Opportunity marketing
  • Vertical marketing.

Onderzoek en analyse
Welke rol speelt onderzoek binnen online marketing? Hoe kan een online marketeer profiteren van onderzoek? Deze vragen staan centraal in de module Onderzoek en analyse. Uitgelegd wordt hoe onderzoek ondersteuning biedt vanaf het moment van formuleren van een strategie, tot en met de evaluatie van een online campagne. Naast ondersteunend onderzoek wordt operationeel onderzoek uitgebreid behandeld. Aan bod komen:

  • Online marketingonderzoek
  • Data management en CRM
  • Webanalytics
  • Conversiegedrag
  • Online testing
  • Usability onderzoek.

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd.

Het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld. Er hoeven geen extra materialen aangeschaft te worden.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals online hoorcolleges en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examen
De opleiding wordt afgesloten met een officieel examen van Hogeschool. Dit bestaat uit theoretische vragen en een casus.

Examengeld
Het totale examengeld bedraagt ongeveer € 112,50 (2012).

Diploma
Na succesvolle afronding ontvang je het diploma HBO-deelprogramma Online marketing van Hogeschool. Dit geeft recht op vrijstelling bij de HBO-bacheloropleiding Commerciële economie.

Vooropleiding

Om deze opleiding te kunnen volgen, is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel zijn een opleiding op HAVO-/MBO-niveau en enige marketingkennis gewenst.

Kosten

De studieduur is 3 maanden en het collegegeld bedraagt 3 x € 269,-.

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen