HBO Marketing accountability

HBO-opleiding
XOIHDP176
5 maanden
HBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

HBO-deelprogramma Marketing accountability Nieuw!
Onderdeel van de HBO-bacheloropleiding Commerciële economie

Accountability is het meten van het effect van marketingacties en zou een vast onderdeel moeten zijn van het marketingproces. Het uiteindelijke doel van marketing is tenslotte hetzelfde als van elke andere afdeling in het bedrijf: de onderneming helpen om op een betere, snellere of efficiëntere manier meer te verkopen. Marketeers moeten zich dan ook steeds vaker verantwoorden voor de keuzes die ze maken. En er zijn steeds meer mogelijkheden om het resultaat van marketingactiviteiten te meten.

Het korte, specialistische en praktijkgerichte HBO-deelprogramma Marketing Accountability is er speciaal voor professionals die alle tools in handen willen krijgen om het effect en het rendement van marketingactiviteiten te meten. Na afloop van de opleiding kunnen marketing- en salesbeslissingen beter worden onderbouwd en investeringen beter worden verantwoord. Professionals die deze opleiding hebben afgerond, kunnen zich expert noemen op het gebied van marketing accountability; ze weten wat de toegevoegde waarde is en op welke manieren het toegepast kan worden in de praktijk.

Dit deelprogramma is onderdeel van de NVAO-geaccrediteerde HBO-bacheloropleiding Commerciële Economie. Succesvolle afronding biedt recht op vrijstelling voor de gelijknamige module(s) binnen die HBO-bacheloropleiding.

Doelgroep
De opleiding is bestemd voor iedereen die zich wil verdiepen in de mogelijkheden en middelen die marketing accountability biedt. Bijvoorbeeld voor managers, adviseurs, kenniswerkers en professionals die in de praktijk te maken hebben met marketing accountability en meer willen weten over het meten van effecten van marketingactiviteiten.

Heb je interesse in deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Tijdens de opleiding komen alle basisbeginselen, belangrijkste theorieën en aspecten van marketing accountability aan bod. Onder meer financiële begrippen als NPV (net present value), brutomarge, nettomarge en payback time worden behandeld. Ook de rol van technologie zoals POS (point of sale data) wordt uitgebreid besproken. Verder komt de toepassing van databasemarketing, online marketing en social media marketing aan bod.

Het HBO-deelprogramma Marketing Accountability bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Introductie in marketing accountability: aanleiding & waarde
  • Basisbegrippen in marketing accountability & ROI
  • Waarom marketing ROI anders is
  • Toenemende meetbaarheid
  • Marketing ROI-proces
  • Meten van ROI/return on investment
  • De waarde van klantbehoud vs. acquisitie
  • Belangrijkste principes voor ROI
  • Het marketing ROI-proces
  • Marketingbudgettering
  • Klantwaarde en -winstgevendheid
  • Klantlevenscyclus, een strategische verkenning
  • Campagnes & winstgevendheid
  • Het proces van meten in marketing accountability
  • Marketinginvesteringen; een portfolio-analyse
  • Implementatie van marketing accountability.

Vooropleiding

Voor het volgen van deze opleiding is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een vooropleiding op HAVO/MBO-niveau gewenst.

Opleidingsduur

5 maanden

Kosten

Bekijk hier het actuele lesgeld

Gratis informatie aanvragen

Op dit moment zijn er geen instellingen bij ons bekend, die deze opleiding (nog) aanbieden.

Om jou toch zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we een overzicht met soortgelijke opleidingen, die mogelijk interessant voor je zijn.

Bekijk de soortgelijke opleidingen