Veiligheid en Vakmanschap Defensie

VeVa - Vliegtuigonderhoud

MBO-opleiding
VEVA003
18-36 maanden
BOL
MBO

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Het vliegend materieel van defensie is het neusje van de zalm op technisch gebied. De vliegtuigen en helikopters zijn actief over de hele wereld en in de meest extreme omstandigheden. De vliegers moeten blind kunnen vertrouwen op hun ‘kist’ en dat is een schone taak voor onder andere de vliegtuigmonteur. Die zorgt ervoor dat het vliegend materieel altijd tip top in orde is zodat de bemanning zich volledig op hun taak kan concentreren in de wetenschap dat hun vliegtuig of helikopter perfect onderhouden is.

Opleidingsinhoud

Tijdens VeVa vakrichting Vliegtuigonderhoudstechniek leer je alles over sleutelen aan vliegtuigen en helikopters en hoe je je vak moet toepassen bij Defensie. Je leert over de materialen die gebruikt worden in vliegtuigen, over de technische handelingen die nodig zijn tijdens onderhoud en reparatie en over de werking van alle systemen in de vliegtuigen. Ook leer je hoe het kan dat een vliegtuig in de lucht blijft door aerodynamica én alles over de luchtvaartwetgeving.

Tijdens de opleiding krijg je verschillende vakken:

Technische vakken
Je wordt opgeleid tot vliegtuigmonteur krijgt daarom verschillende technische vakken op het gebied van onder meer mechanica, pneumatiek, hydrauliek, aerodynamica en luchtvaartwetgeving.

AVO-vakken
Dit zijn algemeen vormende lessen zoals rekenen, Nederlands en Engels.

Militaire vakken
Tijdens de opleiding leer je de basisvaardigheden die iedere militair moet kunnen. Je krijgt bijvoorbeeld patrouillelessen, militaire EHBO en brandbestrijding.

Sportvakken
???????Sport is een belangrijk onderdeel van VeVa. Je gaat hardlopen, zwemmen en fitnessen, maar neemt ook regelmatig de hindernisbaan en gaat marsen met een zware rugzak.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

  • Voor VEVA niveau 3: VMBO-diploma sector Techniek (kader, gemengd of theoretisch) of andere sector met wiskunde en bij voorkeur natuurkunde 1, of diploma Monteur Vliegtuigonderhoud niveau 2, of overgangsbewijs naar 4 HAVO of VWO, of gelijkwaardig buitenlands diploma
  • Voor VEVA niveau 4: VMBO-diploma sector Techniek (kader, gemengd of theoretisch) of andere sector met wiskunde en natuurkunde 1, of diploma Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud niveau 3, of overgangsbewijs naar 5 HAVO of VWO, of gelijkwaardig buitenlands diploma
  • Leeftijd minstens 16 jaar
  • Goede lichamelijke conditie (sportmedisch advies SMA)
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
  • Nederlandse nationaliteit

Kosten

Voor het volgen van de VEVA-opleiding betaal je het wettelijke lesgeld voor de voltijd beroepsopleidende leerweg (BOL). Dit is een vast bedrag dat jaarlijks door het Ministerie wordt vastgesteld. Daarnaast moet je rekening houden met schoolkosten voor bijvoorbeeld boeken en andere middelen die nodig zijn om de opleiding te volgen. Deze kosten kunnen per ROC verschillen.

Verder leren

Met de VeVa vakrichting Vliegtuigonderhoudstechniek kun je natuurlijk aan de slag bij de Luchtmacht, maar ook bij de Marine. Bij de Luchtmacht houd je je op een basis bezig met het repareren en onderhouden van verschillende vliegtuigen en helikopters, zoals de F-16, F-35 of Apache-gevechtshelikopter. Bij de Marine werk je voornamelijk met de NH90, een maritieme gevechtshelikopter. Een half jaar vóórdat je je opleiding afrondt, krijg je een uitnodiging om te solliciteren bij Defensie.

En als ik niet bij Defensie wil werken?
Als je klaar bent met VeVa heb je een erkend MBO-diploma. Door je stage bij Defensie beschik je over een goede conditie, discipline en veel andere handige skills. Er zullen heel wat bedrijven staan te springen om je aan te nemen!

Bekijk meer informatie

Meer informatie Je wordt verwezen naar de opleidingspagina op veva.nl