Twee winnaars K2 prijs

08 november 2017

Twee winnaars K2 prijs
De projecten ?Cultuursensitief werken, vroegsignalering van GGZ- en LVB-problematiek en verbeteren hulp bij kinderen en jongeren uit migrantengezinnen? (Lectoraat Diversiteit en Orthopedagogisch handelen, Fontys Hogeschool/Learning Connected) en ?Cirkelmodel in het transcultureel werken met migrantengezinnen? (WIJS Professionalisering) hebben op 7 november de K2 prijs gewonnen! aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor de naleving van richtlijnen en andere kwaliteitseisen. Dit plaats de bestuurder vaak voor een onmogelijke opgave, aldus Louise Blume in haar proefschrift, getiteld Tools or Rules? The utility and limitations of guidelines in Dutch hospitals, dat zij op 1 november 2017 verdedigt aan Tilburg University.
De Stichting K2 Prijs bevordert en ondersteunt
initiatieven die de situatie van kinderen en jongeren verbeteren. Zij doet dat
door jaarlijks één of twee prijzen beschikbaar te stellen aan veelbelovende
initiatieven. Dit jaar betrof dat initiatieven gericht op het werken met
verschillende culturen. Voor het eerst werd deze prijs tijdens het symposium
van de Academische Werkplaats Jeugd op 7 november uitgereikt.

In totaal mochten we 27 inzendingen ontvangen. De volgende twee projecten
werden door de jury het best bevonden en mochten allebei ?25.000 mee naar huis
nemen:1.      
?Cultuursensitief werken, vroegsignalering van GGZ- en
LVB-problematiek en verbeteren hulp bij kinderen en jongeren uit
migrantengezinnen? van het  Lectoraat
Diversiteit en Orthopedagogisch handelen, Fontys Hogeschool en Learning 
Connected.
Het doel van het project is het vergroten van de bekendheid onder professionals
in Noord-Brabant van de problematiek, behandelmogelijkheden en aanpak van
jeugd-GGZ en LVB problematiek bij jongeren uit migrantengezinnen. Dit zal
gebeuren via Live Online Leren (LOL), trainingen die aangeboden worden in een online
trainingslokaal. Volgens het juryrapport is het een innovatief project op
het gebied van leren en ontwikkeling, dat gebruik maakt van moderne
technologieën om kennis over te dragen en te trainen. Een belangrijk aspect van
het project is dat er duidelijke aandacht is voor het borgen en implementeren
van kennis.2.      
?Cirkelmodel in het transcultureel werken met migrantengezinnen? van WIJS Professionalisering. 
Het doel is om samen met gezinnen met een migrantenachtergrond en hun netwerk
het veilig opgroeien en opvoeden van kinderen te bevorderen. Om dit doel te
bereiken worden professionals van Stichting Omnia opgeleid in het toepassen van
het cirkelmodel, een hulpmiddel om risico?s en veiligheid in een gezin in te
schatten. Stichting Omnia Zuidoost-Brabant is een zorgaanbieder, die hulp biedt
aan gezinnen met een migrantenachtergrond. Uit het juryrapport: Het project
heeft een sterke theoretische fundering, en maakt een sterke verbinding tussen
theorie en praktijk. Naast het daadwerkelijk verbeteren van de veiligheidssituatie
van jeugdigen, wordt er nadrukkelijk samengewerkt met ouders en wordt er
gezocht naar mogelijkheden om het natuurlijk netwerk van een gezin te
betrekken. De inzet van dit sociale netwerk kan leiden tot een basis voor
duurzame veiligheid. Hiermee sluit het project mooi aan bij één van de
transformatiedoelstellingen van de jeugdwet. Het project maakt gebruik van een
hedendaagse vorm van leren, namelijk ? blended learning?