Symposium voor professionals in onderwijs en zorg: ĂąÂ€Â˜Jouw verhaa..

09 november 2017
22-11-2017

22
nov
Symposium voor professionals in onderwijs en zorg: ‘Jouw verhaal, mij een zorg?!’
Het lectoraat Theologie en Levensbeschouwing organiseert op 22 november een symposium over inclusie en diversiteit in het onderwijs en de zorg.
Elke professional voor de klas of in de zorg kent het: jouw leerlingen of zorgvragers hebben verschillende verhalen over de zin van hun leven en over wat zij belangrijk vinden. En je voelt je geroepen recht te doen aan die diversiteit van verhalen. En soms zijn er leerlingen of zorgvragers die iets vertellen waardoor je geconfronteerd wordt met je eigen, soms geheel andere achtergrond.
Centrale vraag als uitgangspunt om met elkaar van gedachten te wisselen
Voor deze professionals organiseert het lectoraat Theologie en Levensbeschouwing een prikkelend symposium. De centrale vraag van deze middag luidt: hoe kun je als professional die werkzaam is binnen de educatieve en zorgsector omgaan met de diversiteit aan zingevingsverhalen van leerlingen en zorgvragers?
Onderzoek en ervaringen uit de praktijk
Op woensdagmiddag 22 november 2017 zullen we met elkaar en aan de hand van uitdagende gedachten stilstaan bij deze vraag. Onderzoek en ervaringen uit de praktijk zullen uitgebreid aan de orde komen. Daarbij is dit symposium ook het startschot van de nieuwe, veelbelovende Kenniswerkplaats Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit van het lectoraat Theologie en Levensbeschouwing.
Startschot nieuwe Kenniswerkplaats: de achtergronden
Op 1 maart 2017 is Erik Renkema benoemd tot nieuwe hogeschoolhoofddocent voor het inrichten van een Kenniswerkplaats op het vlak van Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit. De samenleving verandert namelijk in levensbeschouwelijk en religieus opzicht in rap tempo en scholen zien zich daarom voor de uitdaging gesteld om vanuit hun eigen identiteit leerlingen voor te bereiden op een multireligieuze samenleving.
De vraag is hoe je dat doet zonder kleurloos te worden en vanuit de overtuiging dat leerlingen hun eigen bijdrage leveren aan burgerschap en vreedzaam samenleven. Een impuls voor dialogische praktijken die leerlingen vormen in hun levensbeschouwelijke ontwikkeling is dan ook hard nodig.
Lees meer
Vanuit die gedachte ontstond ons initiatief voor deze Kenniswerkplaats. Als uitgangspunt geldt daarbij voor ons de volgende stelregel: of een school nu een religieuze grondslag heeft of een openbare identiteit, welke levensbeschouwelijke overtuiging de leerkracht ook heeft, welke vragen leerlingen ook stellen: voor de Kenniswerkplaats en het lectoraat ligt de kracht juist in deze verschillen.
In de Kenniswerkplaats zullen vragen en ideeën uit de onderwijspraktijk van zowel bijzondere als openbare scholen een plek krijgen, zodat er onder deskundige begeleiding onderzoek kan worden opgestart naar alle actuele vragen die zich voordoen in de huidige levensbeschouwelijke praktijk van het basis- en/of voortgezet onderwijs.

Programma
13.00 - 13.30
Inloop
13.30 - 13.35
Woord van welkom: dagvoorzitter lector André Mulder
13.35 - 14.05
Keynote van Erik Renkema, associate lector Levensbeschouwelijke Communicatie: introductie Kenniswerkplaats, verbinding leggen met de zingevingsvragen tav diversiteit
14.05 - 14.25
Muziek/entertainment: Music of Many Cultures
14.30 - 14.45
Koffie of thee
14.45 - 15.55
Workshops
16.00 - 16.10
Afronding in zaal van dit deel van het programma: dagvoorzitter: lector André Mulder
16.10 - 17.00
Open Space/borrel/netwerken
.telerik-reTable-2
{
border-collapse: collapse;
border: solid 0px;
font-family: Tahoma;
}
.telerik-reTable-2 tr.telerik-reTableHeaderRow-2
{
border-width: 1.0pt 1.0pt 3.0pt 1.0pt;
margin-top: 0in;
margin-right: 0in;
margin-bottom: 10.0pt;
margin-left: 0in;
line-height: 115%;
font-size: 11.0pt;
font-family: "Calibri" , "sans-serif";
width: 119.7pt;
border: solid white 1.0pt;
border-bottom: solid white 3.0pt;
background: #4F81BD;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #FFFFFF;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableHeaderFirstCol-2
{
border-width: 1.0pt 1.0pt 3.0pt 1.0pt;
border: solid white 1.0pt;
border-bottom: solid white 3.0pt;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableHeaderLastCol-2
{
border-width: 1.0pt 1.0pt 3.0pt 1.0pt;
border: solid white 1.0pt;
border-bottom: solid white 3.0pt;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableHeaderOddCol-2
{
border-width: 1.0pt 1.0pt 3.0pt 1.0pt;
border: solid white 1.0pt;
border-bottom: solid white 3.0pt;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableHeaderEvenCol-2
{
border-width: 1.0pt 1.0pt 3.0pt 1.0pt;
border: solid white 1.0pt;
border-bottom: solid white 3.0pt;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 tr.telerik-reTableOddRow-2
{
color: #666666;
background-color: #F2F3F4;
font-size: 10pt;
vertical-align: top;
}
.telerik-reTable-2 tr.telerik-reTableEvenRow-2
{
color: #666666;
background-color: #E7EBF7;
font-size: 10pt;
vertical-align: top;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableFirstCol-2
{
margin-top: 0in;
margin-right: 0in;
margin-bottom: 10.0pt;
margin-left: 0in;
line-height: 115%;
font-size: 11.0pt;
font-family: "Calibri" , "sans-serif";
width: 119.7pt;
border-top: none;
border-left: solid white 1.0pt;
border-bottom: none;
border-right: solid white 3.0pt;
background: #4F81BD;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #FFFFFF;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableLastCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableOddCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableEvenCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 tr.telerik-reTableFooterRow-2
{
color: #666666;
background-color: #FFFFFF;
font-size: 10pt;
vertical-align: top;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableFooterFirstCol-2
{
margin-top: 0in;
margin-right: 0in;
margin-bottom: 10.0pt;
margin-left: 0in;
line-height: 115%;
font-size: 11.0pt;
font-family: "Calibri" , "sans-serif";
width: 119.7pt;
border-top: none;
border-left: solid white 1.0pt;
border-bottom: none;
border-right: solid white 3.0pt;
background: #4F81BD;
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #FFFFFF;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableFooterLastCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableFooterOddCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-2 td.telerik-reTableFooterEvenCol-2
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
Workshops
Sector
Workshopleider(s) & onderwerp  
Onderwijs
Erik Renkema (associate lector) en Eline Bakker, leerkracht De Waterkant te Amsterdam
Omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit in het po
Onderwijs
Melisa Sikar (student T&L) met Jojanne Kemman
Turkse jongeren en LHBT(-jongeren)
Onderwijs
Karin Haar
Hoe kunnen verhalen uit de geschiedenis bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling met betrekking tot het leven in een superdiverse samenleving in de huidige tijd?
Onderwijs
Ruth Hessel en Birgit Pfeiffer
Zwart-witdenken in de klas; extreme uitspraken en discriminerende opmerkingen. Over polarisering in de klas
Zorg
Ans Vrerink
Moreel beraad en inclusieve communicatie in de zorg
Zorg en onderwijs
Erik de Jongh
Mindful omgaan met conflicten
Zorg
Theo van Leeuwen en Annemieke Kelder (geestelijk verzorger Sint Franciscusziekenhuis Rotterdam)
Hermeneutische communicatie en de rol van diversiteit
Zorg en onderwijs
Angela Stoof-Hermsen (onderzoeker lectoraat Theologie en Levensbeschouwing) en Lucie Geurts-Saris (ritueelbegeleidster en zelfstandig ondernemer)
Botsende verhalen bij reli-ondernemers: ‘er zijn voor een ander’ versus ‘geld vragen voor je diensten’

Sommige theologen en levensbeschouwelijke professionals kiezen ervoor om als zelfstandig ondernemer te gaan werken. Onderzoek laat zien dat deze ‘reli-ondernemers’ het soms moeilijk vinden om geld te vragen voor hun diensten. Zij zeggen bijvoorbeeld: “Als je werkt op het gebied van zingeving, levensbeschouwing, religie en spiritualiteit, gaat het om dingen die eigenlijk niet te koop zijn. Daar kun je dus niet zomaar een prijskaartje aan hangen.”

In deze workshop word je uitgenodigd om op zoek te gaan naar de verhalen die je zelf vertelt omtrent ‘er willen zijn voor een ander’ en ’geld vragen voor je diensten’. Waar botsen de verhalen? Ook zullen we in gesprek gaan met ritueelbegeleidster en zelfstandig ondernemer Lucie Geurts-Saris. Hoe verbindt zij, als succesvolle ritueelbegeleidster, de verhalen van ‘er zijn’ en ‘geld’? Welke praktische tips heeft zij voor reli-ondernemers?
Zorg
André Mulder en Enis Odaci
Inclusieve zorg voor mensen met een beperking
.telerik-reTable-1
{
border-width: 0px;
border-style: none;
border-collapse: collapse;
font-family: Tahoma;
}
.telerik-reTable-1 tr.telerik-reTableHeaderRow-1
{
margin: 10px;
padding: 10px;
color: #3F4D6B;
background: #D6E8FF;
text-align: left;
font-size: 10pt;
font-style: normal;
font-family: Tahoma;
text-transform: capitalize;
font-weight: bold;
border-spacing: 10px;
line-height: 14pt;
vertical-align: top;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableHeaderFirstCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #3a4663;
line-height: 14pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableHeaderLastCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #3a4663;
line-height: 14pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableHeaderOddCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #3a4663;
line-height: 14pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableHeaderEvenCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
color: #3a4663;
line-height: 14pt;
}
.telerik-reTable-1 tr.telerik-reTableOddRow-1
{
color: #666666;
background-color: #F2F3F4;
font-size: 10pt;
vertical-align: top;
}
.telerik-reTable-1 tr.telerik-reTableEvenRow-1
{
color: #666666;
background-color: #E7EBF7;
font-size: 10pt;
vertical-align: top;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableFirstCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableLastCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableOddCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableEvenCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
}
.telerik-reTable-1 tr.telerik-reTableFooterRow-1
{
background-color: #D6E8FF;
color: #4A5A80;
font-weight: 500;
font-size: 10pt;
font-family: Tahoma;
line-height: 11pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableFooterFirstCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
border-top: solid gray 1.0pt;
text-align: left;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableFooterLastCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
border-top: solid gray 1.0pt;
text-align: left;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableFooterOddCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
text-align: left;
border-top: solid gray 1.0pt;
}
.telerik-reTable-1 td.telerik-reTableFooterEvenCol-1
{
padding: 0in 5.4pt 0in 5.4pt;
text-align: left;
border-top: solid gray 1.0pt;
}
Voor wie?
Het symposium is bedoeld voor professionals die voor de klas staan of in de zorg werken en die te maken hebben met zingevingsvraagstukken vanuit een divers perspectief.

Ook nodigen we studenten van de opleidingen Theologie en Levensbeschouwing en studenten van de Lerarenopleiding Basisonderwijs van Windesheim van harte uit om deel te nemen.
Tijd en locatie
Het symposium vindt plaats op woensdagmiddag 22 november 2017 van 13.00 tot 17.00 uur op Windesheim, Campus 2-6 Zwolle.

Bekijk de routebeschrijving

Kosten
De kosten voor het symposium bedragen € 12,50.

Studenten kunnen gratis deelnemen.
Meer informatie
Voor meer informatie over het symposium voor professionals in onderwijs en zorg: ‘Jouw verhaal, mij een zorg?!’ kun je contact opnemen met Esther Welbergen via e-mailadres '(e.welbergen@windesheim.nl)'.

Aanmelden
Via de button hieronder kun je je aanmelden.
Terug naar overzicht
Aanmelden