Leerlingen presteren beter als ze hun groei en ontwikkeling leren zi..

09 november 2017
09-11-2017

Leerlingen presteren beter als ze hun groei en ontwikkeling leren zien en waarderen
09 november 2017
Leerlingen op de basisschool presteren beter als ze positief naar hun brein, fouten en ontwikkeling leren kijken. Drie Windesheimstudenten ontwikkelden daar methodieken voor.
Hiervoor ontvingen ze gisteren een prijs op de Onderzoeksparade van Windesheims masteropleidingen Educational Needs en Learning and Innovation. Van iedere master werd het beste onderzoek beloond met een geldprijs van 1.250 euro om vervolgonderzoek mee te financieren.
Liefde voor leren kan verdwijnen wanneer het leren moeilijk wordt of basisschoolleerlingen zich niet uitgedaagd voelen. Leerkrachten zijn geneigd kinderen aan te moedigen door hen een schouderklopje voor de inzet te geven. Effectiever is het om kinderen goed inzicht te geven in hun eigen leerproces, zo blijkt uit de onderzoeken van de drie masterstudenten.
In het onderzoek van Fedor Baarslag (master Learning and Innovation) krijgen leerlingen van groep 3 in leesfilms voorgespiegeld hoe zij met lezen vooruit gaan en worden hun successen met de ouders gedeeld. Het gezamenlijke onderzoek van Tjitske Duhoux en Nathasja Ekkelkamp (master Educational Needs) gaat over het stimuleren van een op groei gerichte mindset bij basisschoolleerlingen. Ze ontwikkelden de lessenserie Be More Mojo, waarin leerlingen van groep 7 leren over de werking van de hersenen, het brein als spier en de magie van fouten maken. De lessen blijken een beproefde methode om leerlingen in ontwikkeling te laten groeien.
Leesfilms geven inzicht in groei
Bij wijze van experiment filmde Fedor Baarslag, leerkracht in groep 3, zijn leerlingen tijdens het lezen. De eerste bevindingen motiveerden hem om voor zijn masterstudie Learning and Innovation te onderzoeken of het terugzien van de video?s het leessucces en leesmotivatie van kinderen bevordert. In totaal analyseerde hij 172 leesfilms van leerlingen in groep3 op verschillende basisscholen. Iedere leerling las op twee momenten in het jaar een pagina voor uit een zelfgekozen boek. Het leesniveau van de leerlingen ging significant vooruit. Door hun eigen groei te zien, nam het zelfvertrouwen, trots en plezier in het lezen bij de kinderen toe. De filmpjes werden ook tijdens de ouder- kind-gesprekken vertoond om ouders in het succes te laten delen. Bewust koos Baarslag voor de inzet van ouders bij het leerproces. Literatuuronderzoek wijst uit dat ouders drie keer meer effect hebben op de leesontwikkeling van kinderen dan de leerkracht. Naast het regelmatig voorlezen is het voor de leesvaardigheid van kinderen zinvol om thuis ook over boeken te praten. Door de leesvideo?s gingen kinderen samen met de ouders meer oefenen met lezen.
Leren over werking van de hersenen
Tjitske Duhoux en Nathasja Ekkelkamp baseerden hun onderzoek op de wetenschappelijke doctrine van professor Carol Dweck. Zij redeneert dat intelligentie niet statisch is, maar zich blijft ontwikkelen. Dit wordt de groeimindset genoemd. De masterstudenten ontwikkelden het lesprogramma Be More Mojo. Leerlingen in groep 7 kregen in vijf lessen uitleg over de werking van de hersenen. Zo werden ze zich ervan bewust dat ze hun hersenen kunnen trainen door nieuwe dingen aan te leren. Ook het maken van fouten wordt positief gelabeld, omdat het brein zich daardoor juist ontwikkelt. De kinderen leerden ook dat het zinvol is om hulp te vragen aan de docent en aan elkaar. Zo ontdekken ze de kracht van iets ?nog? niet kunnen. Duhoux en Ekkelkamp hielden hun onderzoek op basisschool De Klokbeker om daar het effect van de interventies te meten bij leerlingen in groep 7. Specifiek keken ze naar de resultaten bij hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met autisme. De prestaties van de groep verbeterden. Dit gold in mindere mate voor de leerlingen met autisme. Op basis van hun bevindingen willen Duhoux en Ekkelkamp vervolgonderzoek doen naar de ontwikkeling van de groeimindset bij leerkrachten.
Over de Onderzoeksparade
De Onderzoeksparade van Hogeschool Windesheim is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij onderzoeken gepresenteerd worden die nieuwe perspectieven bieden op de onderwijspraktijk. Ze leveren een bruikbare, actuele of originele bijdrage om het onderwijs te verbeteren.
Terug naar overzicht
09 november 2017
Leerlingen op de basisschool presteren beter als ze positief naar hun brein, fouten en ontwikkeling leren kijken. Drie Windesheimstudenten ontwikkelden daar methodieken voor.