Proeftuin Logopedie verbindt onderzoek met ondernemerschap

30 november 2017
30-11-2017

Proeftuin Logopedie verbindt onderzoek met ondernemerschap
30 november 2017
Studenten aan de slag met innovatieve oplossingen voor vraagstukken uit het werkveld.
De opleiding Logopedie startte dit jaar met een nieuw vak in het curriculum: proeftuin. Bij proeftuin krijgen de studenten aan de hand van een werkveldvraag de gelegenheid om mee te denken en mee te werken aan innovaties: vernieuwingen in het logopedisch werkveld. We zijn gestart met leuke, spannende en soms ook moeilijke vragen uit het werkveld waarbij het nadrukkelijk de bedoeling was dat er wel een vraag, maar nog geen antwoord lag. Hoe gebruik je bijvoorbeeld een tovertafel of therapiedier in de logopedie? Kun je een hype maken van gehoorbescherming? Hoe implementeer je nieuwe regels voor slikken in een complexe organisatie? Met deze, en andere vragen gingen de studenten van start. Spannend voor werkveld, student en ook docent, want het is helemaal nieuw!
Verbinding onderzoek en ondernemerschap
Dit onderwijs-onderdeel verbindt onderzoek met ondernemerschap. De studenten beginnen met informele onderzoekshandelingen, zoals observeren (kijken op de werkvloer), vragen stellen  (aan de opdrachtgever of aan relevante derden) en zoeken in allerlei vormen van literatuur. Vervolgens gaan ze met behulp van de verzamelde informatie nadenken over oplossingen. Daarbij worden de studenten uitgedaagd om zo breed mogelijk te denken; de oplossing hoeft niet binnen eigen bereik te liggen. Tenslotte gaan de studenten in overleg met het werkveldcontact werken aan een van de oplossingen. Dit vraagt ondernemerschap, zelf beslissingen nemen en in het ideale geval, contacten leggen buiten eigen kring.
Terug naar overzicht
30 november 2017
Studenten aan de slag met innovatieve oplossingen voor vraagstukken uit het werkveld.