Nederlandse leerlingen minder kennis van burgerschap dan andere Euro..

01 december 2017

Nederlandse leerlingen minder kennis van burgerschap dan andere Europese landen
De scholen krijgen meer richtlijnen over de invulling van het burgerschapsonderwijs. Ook krijgt burgerschap een steviger plek in het curriculum en komt er ondersteuning voor scholen en leraren.
Minister van Onderwijs Arie Slob reageert in een brief aan de Tweede Kamer op de Nederlandse resultaten van het burgerschapsonderzoek International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). Uit dit onderzoek, dat 7 november naar de Tweede Kamer is gestuurd, komt naar voren dat Nederlandse leerlingen lager scoren dan leerlingen in vergelijkbare Europese landen als het gaat om kennis van democratische principes. Slob ziet dit onderzoek als een onderstreping van de noodzaak om het burgerschapsonderwijs steviger te verankeren. In het Regeerakkoord is dit ook vastgelegd.
Slob neemt drie maatregelen. Ten eerste komt er een wetsvoorstel met de opdracht aan scholen om op doelgerichte en samenhangende wijze burgerschapsonderwijs te geven. De basiswaarden van de democratische rechtsstaat, de mensenrechten en de verbinding met de Nederlandse samenleving moeten expliciet aan de orde komen. Ten tweede krijgt burgerschap een plek in de vaste kern van het curriculum van het funderend onderwijs. Ten derde gaat Slob samen met het onderwijsveld na welke ondersteuning voor scholen en leraren nodig is, naast de bestaande handreikingen van onder meer Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO. 
Downloads en links
Kamerbrief met reactie op het burgerschapsonderzoek ICCS Burgerschap in het voortgezet onderwijs: Nederland in vergelijkend perspectief Meer informatie over burgerschapsonderwijs: Burgerschap in de school (SLO)
Gepubliceerd op: 1 december 2017
Printvriendelijke versie van deze pagina
Thema's burgerschapsonderwijs
Doelgroep(en) Voortgezet onderwijs
 
Deel dit artikel
Zicht op pensioen (Herziene versie januari 2017)
Meer informatie