Minister Slob deelt examenresultaten en correctiepraktijk 2017

21 december 2017

Delen
21 december 2017
In zijn brief van 20 december 2017 aan de Tweede Kamer gaat Minister Slob in op de examenresultaten 2017, op het proces van totstandkoming en beoordeling van examens en op innovatie in examinering. In zijn brief reageert Slob ook op het verslag dat de VO-raad, AoB, CNV en FvOV hebben gestuurd over de correctiepraktijk 2017.
Examenresultaten

De examens zijn in 2017 over het algemeen goed verlopen. Het slagingspercentage ligt met 92,7% op een hoog en stabiel niveau. De resultaten voor de kernvakken Nederlands, Engels en de rekentoets blijven stijgen. Wiskunde laat een meer diffuus beeld zien. Een stijging ten opzichte van 2011, maar de gemiddelde CE-cijfers zijn in alle schoolsoorten, behalve het havo, gedaald ten opzichte van vorig schooljaar (2016/2017).
Het aantal leerlingen dat een of meerdere vakken op een hoger niveau heeft gevolgd is toegenomen. Het gaat om 0,1% leerlingen in vmbo-gl en havo en 4,8% in vmbo-bb.

Vanaf 1 januari 2018 zijn er meer mogelijkheden voor leerlingen om in het voorlaatste jaar of het direct daaraan voorafgaande schooljaar examen te doen in een of meer vakken. Zie het project ?Pilot Recht op Maatwerk?.

Proces van beoordeling van de centrale examens

De V0-raad heeft, met de AOB, CNV en FvOV verslag gedaan van de monitor die in 2017 is uitgevoerd naar de praktijk van de correctie. Uit de monitor blijkt wel een sterke verbetering ten opzichte van 2011, maar een ietwat dalende trend ten opzichte van 2016.

Het percentage zeer volledig nagekeken tweede correctie is gestegen van 44% naar 56%. Positief duidt de Minister het percentage van 2% dat (zeer) slordig nakijkt.

De VO-raad en de bonden constateren in hun brief dat er niet een eenvoudige oplossing is voor verbetering. Docenten geven aan dat een gebrek aan tijd, ondersteuning en ook waardering belangrijke oorzaken zijn voor de problemen. De VO-raad en bonden geven aan dat verbetering hiervan een landelijke aanpak en een aanpak binnen de schoolorganisatie vraagt. Het tijdsaspect een belangrijkste knelpunten. 

De Minister roept scholen op zich in te spannen het correctiewerk als onderdeel van het docentschap te waarderen en ondersteunen. De VO-raad en bonden onderschrijven die oproep en blijven zich daarvoor ook inspannen. Zo verschijnt er binnenkort weer een adviestabel met de data waarop het examenwerk bij de tweede, respectievelijk eerste corrector moet zijn. De tabel is opgesteld door de bonden en vakverenigingen.

Innovatie in examinering

Bijna alle vmbo-b  en ?kb scholen nemen deel aan de pilot digitale examens. Het voornemen is deze digitale afnamevorm binnen deze leerwege regulier te maken en daartoe wordt door OCW een onafhankelijke evaluatie uitgevoerd van de pilot om daarna een goede afweging te kunnen maken.

In 2018 wordt de Kamer geļnformeerd over de experimenten met toegang voor leerlingen met een aantal vakken op een hoger niveau tot specifieke opleidingen. De vraag is wat het effect is op de drempelloze doorstroom en het civiel effect. De VO-raad ziet uit naar deze experimenten.

Lees de brief van OCW aan de Tweede Kamer.