Grafisch Lyceum Rotterdam: voorloper in de creatieve industrie

02 juni 2019
Het Grafisch Lyceum Rotterdam heeft de ambitie een absolute voorloper te zijn in de creatieve industrie. De vakschool volgt de technische ontwikkelingen op de voet en verwerkt deze zo snel mogelijk in het onderwijs. De middelen uit de kwaliteitsafspraken helpen hierbij.

Het Grafisch Lyceum Rotterdam wil voor bedrijven in de creatieve industrie een bron van vernieuwing zijn. Bestuurder Fred van Vliet: ‘Wij willen graag dat bedrijven naar ons toekomen om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen. Bij het laatste inspectieonderzoek vertelde een bedrijf dat zij een probleem hebben: onze stagiaires lopen soms verder vooruit dan zij zelf. Zoiets hoort de inspectie niet elke dag. Dat is precies wat wij willen: wij zijn de voorloper en bedrijven kunnen bij ons terecht voor de nieuwste technieken.’

Logisch dat in de kwaliteitsagenda van het Grafisch Lyceum het voorbereiden van jongeren op de arbeidsmarkt van de toekomst een speerpunt is. Volgens Fred van Vliet wordt het werken in netwerken een steeds belangrijker kenmerk van de creatieve industrie: ‘De branche bestaat steeds meer uit zelfstandige professionals, die in wisselende netwerken samenwerken aan producties. Dat vraagt, naast uiteraard de nodige creatieve vaardigheden, het vermogen om goed samen te werken. Een vormgever alleen kan niet zo veel. Om tot een mooi product te komen heeft hij andere disciplines nodig: een fotograaf, een videodesigner. In ons onderwijs werken we daarom vanaf de start zo veel mogelijk multidisciplinair.’

In de kwaliteitsagenda van het Grafisch Lyceum is de ambitie opgenomen om het onderwijs te vernieuwen door de aanleg van een netwerk van ‘high speed storage’. Hierbij is al het te gebruiken materiaal op één plek opgeslagen, maar kan iedereen op de eigen werkplek hiermee aan de slag. Het gaat om een miljoeneninvestering, die de school met behulp van de kwaliteitsagenda hoopt te kunnen realiseren. Fred van Vliet: ‘Ons onderwijs zal enorm profiteren van deze investering, er komen zoveel mogelijkheden uit voort. Juist het samenwerken dat zo nodig is op de arbeidsmarkt van de toekomst, kunnen we met deze investering goed oefenen. Iedereen kan vanaf het eigen werkstation aan een gezamenlijk product werken, men hoeft elkaar niet meer fysiek op te zoeken. In de toekomst zal iedereen in de branche zo werken, hier op school bereiden wij studenten daarop voor.’

Het Grafisch Lyceum Rotterdam experimenteert met de nieuwste generatie VR-bril, de Magic Leap. Deze Mixed Reality bril, in Nederland nog niet te verkrijgen, voegt digitale objecten en informatie toe aan de echte wereld. Docenten en studenten van de vakschool onderzoeken samen wat de mogelijkheden van zo’n hypermoderne bril zijn.