‘Vakwedstrijden helpen om alles uit je opleiding te halen’

05 juni 2019
De Utrechtse Zorgacademie valt de laatste jaren regelmatig in de prijzen bij vakwedstrijden. Het succes kent vele vaders. Op de eerste plaats is dat natuurlijk de student die de prestatie levert, maar het is ook een schouderklopje voor de hele opleiding: ‘Iedereen zet een stapje extra.’

Vakwedstrijden zitten bij de Utrechtse Zorgacademie, onderdeel van MBO Utrecht, in het bloed. Zo’n tien jaar geleden streden studenten al om de ZorgTopper-titel, de voorganger van Skills Heroes. ‘We willen studenten altijd uitdagen, ze stimuleren het beste uit zichzelf te halen’, legt Lianne Muis, docent verpleegkunde uit. Tegelijkertijd zijn er ook voorzorgsmaatregelen ingebouwd. Zo doen alleen vierdejaarsstudenten verpleegkunde mee aan de wedstrijden. Muis: ‘Studenten moeten zich wel veilig voelen. Dat is natuurlijk niet het geval als derdejaars een handeling moeten verrichten die ze nog nooit gedaan hebben. Dan schaadt de wedstrijd hun zelfvertrouwen, in plaats van dat het ze een boost geeft.’

Zowel de opleiding verpleegkunde als verzorgende IG (VIG) organiseren op de Zorgacademie eigen voorrondes, waarna de winnaars mee mogen doen aan de kwalificatiewedstrijden voor de nationale finales. Voor VIG is dat het eindpunt, bij verpleegkunde heeft de nationale kampioen daarna nog kans op uitverkiezing in het Nederlandse team voor de Europese of wereldkampioenschappen. Een groeiend aantal studenten van de Zorgacademie geeft zich op voor de voorrondes. ‘Hoewel het vaak bescheiden mensen zijn die de zorg voor de patiënt centraal stellen’, zo kenschetst Muis haar studenten. Opleidingsdirecteur Judith Veltman heeft grote bewondering voor de deelnemers. ‘We willen studenten uitdagen om alles uit hun opleiding te halen. Meedoen aan wedstrijden past goed bij een van onze kernwaarden, ambitie. Maar dan nog: je moet het maar doen, uit je comfortzone stappen en jezelf laten beoordelen op je vakkennis.’ Muis weet dat het de studenten ook veel oplevert: ‘Ik zie dat studenten groeien. Hun talent komt tot uiting, de wedstrijden leveren soms zelfs een spurt naar volwassenheid op. Daar hebben ze hun hele verdere carrière profijt van.’

De aandacht die de Zorgacademie aan de vakwedstrijden geeft, vertaalt zich ook in resultaten. De laatste jaren steekt de Utrechtse opleiding haar concurrenten regelmatig de loef af. Ruim twee jaar geleden won verpleegkundestudent Nelleke Elskamp zilver bij het EK in Zweden, vorig jaar mocht Shirley

Westerhout Nederland vertegenwoordigen tijdens het EK in Boedapest. En dit jaar won Jelle Pina brons op het NK verpleegkunde, terwijl Claire van den Berg bij verzorgende IG nationaal kampioen werd. Het zegt veel over de kandidaten, maar ook over het hoge niveau van de Zorgacademie, stelt Muis. ‘Hierdoor kunnen we veel aandacht besteden aan het trainen van specifieke wedstrijdaspecten, zoals het omgaan met stress en het nabootsen van een hectische wedstrijdomgeving. Dat zijn tijdens de finale zeker factoren die meespelen.’ Docent Walter van Ek, organisator van de voorronde verzorgende IG, vult aan: ‘Het is vooral oefenen. Ik spit de database van Skills door en ga vanaf begin september in de klas casussen oefenen, uitdiepen en analyseren. In de weken erna besteden we er zesmaal anderhalf uur aan, waarin ook de klasgenoten die niet deelnemen belangrijke rollen vervullen. Deze lessenreeks sluiten we af met de voorronde zelf.’

Daarna is het aan de winnaars om zich, voor een deel samen met de runner-up, verder voor te bereiden. Dat is een intensief traject, waarmee ze thuis, in hun vrije tijd, op school en op stage bezig zijn. ‘We blijven ze coachen’, legt Van Ek uit. ‘Bijvoorbeeld in de uren dat zelfstudie gepland is en op uren die we hiervoor plannen. Dan zijn ze op school en kunnen we oefenen, bijvoorbeeld met acteurs.’ Alle docenten en andere betrokkenen van de Zorgacademie zetten graag een extra stapje voor de deelnemers. Zo biedt het Antoniusziekenhuis deelnemers de gelegenheid om een paar dagen de praktijk van het ziekenhuis mee te maken. ‘We vinden het belangrijk dat we hen zoveel mogelijk ondersteunen’, stelt Veltman. ‘Vooraf vertellen we hen dat deelname veel tijd gaat kosten. Daar is iedereen die deelneemt zich van bewust. En in de praktijk doen ze dat ook allemaal. Dan blijven wij natuurlijk niet achter.’

De Zorgacademie is overtuigd van de meerwaarde van het klassikaal oefenen van de wedstrijden . Bij verzorgende IG is het gelukt om, met dank aan Van Ek, de hele voorbereidingsperiode tot en met de voorronde in het curriculum op te nemen. Omdat niet alleen de deelnemers ervan leren, maar ook de rest van de klas. Veltman: ‘We zijn hier absoluut enthousiast over en gaan ook bij de opleiding verpleegkunde de relatie met Skills versterken.’