NHA Thuisstudies

Receptionist(e) / Telefonist(e)

Algemene informatie over de cursus

Word receptionist(e) / telefonist(e): je bent hét gezicht en dé stem van het bedrijf

Ben je graag onder de mensen en wil je een baan waarbij elke dag anders is? Volg de opleiding Receptioniste / Telefoniste. Als receptionist(e) ontvang je mensen en sta je mensen te woord, zowel aan de balie als telefonisch. Bij de receptie ben je hét gezicht van je organisatie.

Als telefonist(e) ben je ook de stem van het bedrijf. Klanten en relaties bellen naar jullie bedrijf en spreken jou als eerste.

Aanspreekpunt

De receptie is het hart van een organisatie. Voor gasten, bezoekers en ook medewerkers ben je voor veel zaken het eerste aanspreekpunt. Hoe je dit aanspreekpunt moet zijn leer je in de opleiding receptioniste / Telefoniste.
  • Als receptionist(e) of telefonist(e) werk je achter de balie bijvoorbeeld bij een hotel, bedrijf, ziekenhuis, gemeente of ministerie.

Werken met kantoortechnologie

Wat moet een baliemedewerker kunnen en weten? Voor je werk is het belangrijk dat je kunt werken met de nieuwste kantoortechnologie. Tijdens de Receptioniste / Telefoniste opleiding ga je dan ook aan de slag met verschillende programma’s van office die voor allerlei kantoortoepassingen worden gebruikt.

Telefonische vaardigheden

Als dé stem van het bedrijf zijn jouw telefonische vaardigheden van groot belang. Tijdens de opleiding Receptioniste / Telefoniste ga je dan ook aan de slag met praktijkgerichte theorie die jou alle vaardigheden leert die nodig zijn als receptioniste / telefoniste.

Je krijgt tijdens de opleiding bijvoorbeeld antwoord op vragen als:

  • Wat doe ik als collega Jeanine in een belangrijke vergadering zit en een beller wil haar graag dringend spreken?
  • Wat kun je en mag je zeggen als een journalist belt en allerlei vragen stelt?
  • Hoe reageer ik op buitenlandse telefonische contacten?
  • Hoe ga ik om met telefonische klachten?

Voor wie?

De opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) is geschikt voor iedereen die zijn kennis wil vergroten of opfrissen over het vakgebied. Na afronding van de opleiding ben jij breed inzetbaar en kun jij meteen aan de slag als receptioniste/ telefoniste bij diverse typen bedrijven en organisaties.




Zo werkt studeren bij NHA

Inhoud van de cursus

Studieprogramma opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e)

De opleiding Receptioniste / Telefoniste bestaat uit een aantal modules:

Snel Typen

Tijdens deze lessen leer je blind typen met tien vingers. Je leert niet alleen snel, maar ook nauwkeurig typen. Aan het einde van deze module kun je typen met een snelheid van 130 aanslagen per minuut en een foutmarge van 1%.

Office

Office bestaat uit verschillende programma’s die voor allerlei kantoortoepassingen worden gebruikt. Tijdens de opleiding Receptioniste/ Telefoniste ga je aan de slag met de programma’s Word, Excel, Powerpoint en Outlook. Ook de applicatie OneNote komt aan bod.

Secretariaatspraktijk

Deze module behandelt verschillende secretariële vaardigheden zoals agendabeheer, het organiseren van bijeenkomsten/evenementen/-reizen, postbehandeling, archiveren en het ontvangen van bezoekers.

Nederlandse taal en correspondentie

Offerte of orderbevestiging opstellen? Een uitnodiging of zakelijke e-mail schrijven? Dat vereist specifieke vaardigheden en goede kennis van de Nederlandse taal. In deze module komen alle vaardigheden die hiervoor nodig zijn uitgebreid aan bod! Je schrijft verschillende soorten brieven en weet wat de formele kenmerken zijn. Grammatica en spellingsregels pas je correct toe. Ook hanteer je zonder twijfel de juiste stijl en toon.

Telefonische spreekvaardigheid

Tot slot leer je in deze praktische lessen niet alleen enkele belangrijke, algemene zaken over telefoneren, maar ook hoe je moet reageren in telefonische gesprekken met buitenlandse contacten.

Vrijstelling

Mocht je een onderdeel van deze opleiding al met succes hebben afgerond, dan kun je hier vrijstelling voor krijgen. Je krijgt bij inschrijving de complete opleiding toegezonden, maar je kunt het betreffende onderdeel overslaan. Je voordeel is, dat je sneller door de opleiding heen gaat en dus sneller het diploma of getuigschrift kunt behalen.

Diploma Receptionist(e) / Telefonist(e)

Na het afronden van de cursus Receptioniste / Telefoniste kun je één NHA-instituutsdiploma behalen voor de module Snel Typen en één overkoepelend Receptionist(e)/ Telefonist(e) NHA-instituutsdiploma.

Snel Typen

De module Snel Typen is af te sluiten met een NHA-instituutsdiploma. Dit diploma kun je aanvragen wanneer je het examen met goed gevolg hebt afgerond. Je kunt het diploma voor € 29,- aanvragen.

NHA-instituutsdiploma

Als je het examen Snel Typen met goed gevolg hebt afgelegd én een gemiddeld cijfer van minimaal een 5,5 voor de modules Office, Secretariaatspraktijk, Nederlandse Taal en Correspondentie en Telefonische Spreekvaardigheden hebt gescoord, kun je het NHA-instituutsdiploma Receptioniste / Telefoniste aanvragen.

Getuigschrift

Het is ook mogelijk om de opleiding Receptioniste / Telefoniste af te sluiten met het Officieel NHA getuigschrift. Dit getuigschrift kun je aanvragen wanneer je al jouw huiswerk hebt ingezonden en gemiddeld hiervoor een voldoende hebt gescoord (5,5 of hoger).

Vooropleiding

Voor deze opleiding is geen specifieke vooropleiding vereist.

NHA best beoordeelde online opleider van Nederland!

Onderzoeksbureau Multiscope heeft onlangs een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van online opleidingen. Duizenden studenten werden gevraagd hun online opleider te beoordelen. NHA werd daarbij beoordeeld als de beste online opleider van Nederland.

Wij zijn enorm trots op onze docenten. Elke dag opnieuw doen zij hun uiterste best om onze studenten een perfecte begeleiding te bieden, en dat wordt dus gewaardeerd. Goed om te weten dat je bij NHA studeert bij de beste thuisstudie-opleider van Nederland!

Over NHA en de erkenning door het ministerie van onderwijs

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft NHA als opleider erkend op grond van de WEO (Wet erkende onderwijsinstellingen) voor het voortgezet onderwijs. Alle NHA-opleidingen die aan wetgeving onderhevig zijn voldoen aan de kwaliteitsstandaard die vanuit het ministerie van OC&W wordt vereist. NHA past deze hoge kwaliteitsstandaard toe op de ontwikkeling van al haar opleidingen.


Meer kwaliteitsgaranties

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

Zie studieduur

Duur van de cursus

Zo studeer je


Studeer in je eigen tempo - waar je maar wilt


Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe je studeert. En je mag altijd je eigen tempo bepalen. Zo is de opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) uitstekend te combineren met een drukke baan of met je hobby's. Starten met deze opleiding kan op elke dag van het jaar!

Flexibiliteit: je ontvangt de lessen gedrukt en digitaal

Je ontvangt het lespakket in een luxe ringband thuis per post. De lesstof wordt in de meeste gevallen ook getoond in de digitale leeromgeving Plaza. Zo kun je altijd studeren op de manier die het beste bij jou past.

Persoonlijke begeleiding

Dankzij de persoonlijke begeleiding van onze deskundige docent sta je er niet alleen voor. Je kunt het huiswerk aan het eind van een les opsturen naar je docent (via onze digitale leeromgeving) die het dan weer snel naar je terugzendt. Gecorrigeerd en voorzien van advies, uitleg, cijfer en antwoord op je eventuele vragen. Je mag bij alle NHA-opleidingen 3 jaar lang gebruik maken van deze persoonlijke studiebegeleiding. Deze service is uniek in Nederland!

Wanneer je start met deze opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e), stelt je persoonlijke docent zich aan je voor.

Direct contact met studiegenoten

Alle NHA-studenten kunnen inloggen op onze digitale leeromgeving. Hier kom je in contact met studiegenoten die dezelfde opleiding volgen. Je kunt dan samen studeren, ervaringen uitwisselen en misschien een keer samen afspreken. Dat maakt het leren extra leuk.

Voordelen van onze digitale leeromgeving Plaza

  • de studiehandleiding doornemen;
  • lessen bestuderen;
  • video’s bekijken en oefeningen beluisteren;
  • huiswerk en eventuele vragen naar je docent sturen;
  • je digitale coach activeren om je extra te stimuleren;
  • alle huiswerkcijfers en eventuele examencijfers op een rij;
  • de mediatheek bezoeken voor belangrijke downloads;
  • contact leggen met studiegenoten die dezelfde opleiding volgen.




Studieduur

Voor de opleiding Receptionist(e) / Telefonist(e) staat een studieduur van 9 maanden bij een gemiddeld studietempo van vier uur per week. Je kunt ook meer lessen per maand bestuderen. Dit verkort uiteraard de studieduur. Jij bepaalt jouw eigen tempo.

Vragen?

Bel ons: [klik hier voor het telefoonnummer] of stuur ons een e-mail.

Kosten van de cursus

Vanaf 419.00 euro

Aanvraagformulier gratis studiegids.

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.