Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
De associate degree is een tweejarige opleiding waarbij je vooral leert door te doen. Je werkt aan je kwaliteiten op het gebied van video, audio, fotografie, grafische vormgeving, schrijven en webdesign. Ook volg je vakken over (marketing)communicatie, AI, customer journey, storytelling en psychologie.Alles wat je leert pas je gelijk toe tijdens ateliers voor opdrachtgevers. Je verdiept je in een skill die bij jou past: wil jij bijvoorbeeld expert worden in het maken van social media content, online media advertenties of podcasts maken? Je sluit je opleiding af met een stage bij een bedrijf of organisatie uit het online werkveld.
Opleidingsinhoud
Jaar 1Vanaf dag één ga je samen met medestudenten én docenten aan de slag voor echte opdrachtgevers. Dit doe je niet alleen op onze hogeschool; je bezoekt de opdrachtgever en gaat in gesprek met jouw doelgroep. Alles wat jij leert, pas je zo direct toe in de praktijk.
Je volgt verschillende vakken om je creatieve vaardigheden te ontwikkelen, zoals interviewen, grafisch vormgeven, schrijven voor sociale media, fotografie, film en geluid. Je legt daarnaast een sterke basis met vakken als:
- Marketingcommunicatie;
- Interviewen en journalistiek schrijven;
- Storytelling;
- Psychologie & online beïnvloeding.
Coachingslijn
Vanaf de start van de studie begint de coachingslijn. Hierbij kies jij een specialisme waar jij goed in wilt worden. Socialmediacontent, online advertenties of podcasts; jij kiest jouw expertise en wij begeleiden je om jouw doel te bereiken.
Jaar 2
In jaar twee verdiep je je meer in theorie en creatie. Je werkt jouw specialisme verder uit in projecten voor diverse organisaties. Je werkt in teamverband aan plannen en adviezen die je vervolgens omzet in toffe, effectieve online contentproducties. Hiermee help je de organisatie om zijn online doelen te behalen. Je verdiept je daarnaast in:
- Online cultuur;
- Content analyse en online onderzoek;
- Digital Storytelling;
- Innovatieve contentcreatie.
Vakken
- Beeldtaal;
- Online cultuur;
- Online onderzoek;
- Online ethiek;
- Wervend schrijven.
Praktijk
Je doet een opdracht voor een echte opdrachtgever uit de praktijk. Je bedenkt samen met je projectteam een oplossing voor een communicatievraagstuk. Voorbeelden van recente opdrachten zijn:
- Schrijf een communicatieplan voor een bekend festival;
- Bedenk een innovatief en onderscheidend tv-format voor Omrop Fryslân;
- Schrijf sponsorvoorstellen voor zes Friese parasporters.
Stage
Je rondt de studie af met een afstudeerstage bij een bedrijf of organisatie. Je gaat hier 32 uur per week aan de slag en ontdekt zo hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je schrijft een contentadvies en werkt aan een innovatief content concept.
Vooropleiding
Havo- NT;
- NG;
- EM;
- CM.
Vwo
- NT;
- NG;
- EM;
- CM.
Mbo
- Niveau 4.