Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Betekent toerisme voor jou meer dan een vakantie naar de zon? Ben je open-minded, praktisch en ondernemend en wil je graag werken in de toerisme- of recreatiesector? Dan is de 2-jarige Associate degree Tourism Management iets voor jou. Vanaf dag één werk je aan de ontwikkeling van nieuwe toeristische producten voor opdrachtgevers uit de toerisme-industrie en draag je bij aan de professionalisering van het werkveld.Duurzaam toerisme staat bij de opleiding Ad Toerisme centraal. Je leert om de zorg voor de gemeenschap en omgeving op een toeristische bestemming voorop te stellen. Je leert ook welke invloed toerisme heeft op verschillende culturen en welke economische belangen een rol spelen. Commerciële activiteiten staan zoveel mogelijk in dienst van de duurzame ontwikkeling van bestemmingen. Je legt onder andere een stevige basis op het gebied van (online) marketing, productinnovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Opleidingsinhoud
Jaar 1In het eerste semester staat het analyseren van een bestemming naar keuze (in Nederland) centraal. Je onderzoekt je bestemming op verschillende aspecten in relatie tot toerisme en ook breng je de belangrijkste stakeholders van de bestemming in kaart. Verder maak je kennis met het vak van manager in het toerisme: welke bedrijfsprocessen spelen er, wat zijn je taken als manager en welke spelers zijn er op de markt? Je gaat in gesprek met een manager vanuit het werkveld om zo meer te leren over het managen van een toeristische organisatie. Door met andere ogen naar een bestemming en de stakeholders te kijken, en theorie toe te passen, leer je de basisprincipes van toerisme en management. Op basis van een uitgebreide trendanalyse, waarbij je onder andere naar trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid kijkt, maak jij een voorspelling voor de toekomst van de bestemming. Aan het einde van dit project presenteer je jouw bestemming en bevindingen door middel van een video tijdens een event.
In het tweede semester ga je samen met je projectteam een toeristische productinnovatie bedenken voor een echte opdrachtgever uit de toerismebranche. Uiteraard ga je eerst op onderzoek uit. Je analyseert en beoordeelt het huidige product, de toeristische onderneming en de omgeving. Je kruipt in de huid van een specifieke doelgroep en brengt de ‘customer journey’ in kaart. Vervolgens creëer je een unieke en waardevolle belevenis die inspeelt op hun wensen. Hierbij kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van innovatieve tools, zoals virtual reality of een gepersonaliseerde app. Ook bedenk je hoe jouw productinnovatie kan bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de industrie. Uiteindelijk bepaal je met een heldere marketingstrategie hoe je de productinnovatie in de markt gaat zetten en stel je een creatieve en effectieve online marketingcampagne op.
Tijdens de opleiding kun je vrijwillig deelnemen aan een studiereis. Je kunt in jaar één kiezen voor een studiereis naar diverse Europese bestemmingen, bijvoorbeeld Duitsland en Slovenië.
In het eerste jaar krijg je ook ondersteunende vakken zoals studieloopbaanbegeleiding, onderzoek, communicatie, Engels en bedrijfseconomie.
Jaar 2
In het tweede jaar begin je eerst met een stage van 20 weken en volg je dan nog een semester op school. Tijdens dat semester ontdek je hoe complex het is om een goed toeristisch product te ontwikkelen en te realiseren. Het creëren van aantrekkelijke toeristische diensten, het samenwerken met en het managen van een organisatie zijn belangrijke elementen in dit semester. Samen met je medestudenten simuleer je een toeristisch bedrijf en doorloop je de processen van interne communicatie tot het aanbieden van het product. Ook leer je hoe je de juiste mensen voor een functie kunt vinden, opleiden en aan je bedrijf kunt binden. Verder rond je de studie af met een afstudeeropdracht.
Vooropleiding
Havo- NT;
- NG;
- EM;
- CM.
Vwo
- NT;
- NG;
- EM;
- CM.
Mbo
- Niveau 4.