Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is essentieel om structureel online vindbaar te zijn en meer organisch verkeer naar je website te trekken. Maar hoe stem je content, techniek en autoriteit optimaal af op wat zoekmachines en gebruikers verwachten? Hoe kies je de juiste zoekwoorden, schrijf je content die scoort en zet je slimme optimalisatietechnieken in om beter te ranken? Dat leer je in de training SEO Specialist.Tijdens deze tweedaagse training krijg je een compleet beeld van het SEO-landschap. Je leert hoe je sterke, zoekmachinevriendelijke content schrijft, hoe je zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je je website technisch optimaliseert voor betere prestaties in de organische zoekresultaten. Ook is er aandacht voor link earning, contentoptimalisatie en het analyseren van SEO-data. Je ontdekt hoe je AI-tools effectief inzet in je workflow en hoe je SEO-resultaten structureel verbetert met behulp van de juiste inzichten en statistieken.
Je gaat praktisch aan de slag met je eigen website en krijgt volop tips, voorbeelden en opdrachten om SEO direct succesvol toe te passen. Na afloop beschik je over alle kennis en vaardigheden om jouw vindbaarheid in Google zelfstandig te verbeteren en op niveau te houden.
Opleidingsinhoud
- Je hebt alle kennis om zelf SEO toe te passen voor eigen websites en/of die van klanten, inclusief contentoptimalisatie, technische verbeteringen en strategische link earning.
- Je kunt zelfstandig een grondig zoekwoordenonderzoek uitvoeren en op basis daarvan doelgerichte, SEO-geoptimaliseerde content schrijven die inspeelt op de zoekintentie van je doelgroep.
- Je weet hoe je AI-tools zoals ChatGPT effectief inzet binnen het schrijfproces om sneller kwalitatieve SEO-teksten te creëren.
- Je kunt alle belangrijke on-page SEO-elementen optimaliseren, van title tags en meta descriptions tot H-koppen en afbeeldingen, voor maximale online zichtbaarheid.
- Je weet hoe je je website technisch optimaliseert en onderhoudt met onder andere Google Search Console, sitemapbeheer, paginasnelheid en best practices op het gebied van neuromarketing.
- Je kunt je SEO-resultaten analyseren, bijsturen en optimaliseren op basis van data en tools, en je bent volledig op de hoogte van de laatste SEO-trends en toekomstige ontwikkelingen.
- Je kunt direct met concrete verbeterpunten aan de slag gaan om jouw websites te optimaliseren en er meer succes mee te behalen.
Programma
De training bestaat uit 2 dagen van 6 uur. Het programma is een goede mix van praktijk en theorie. Je doet veel theoretische inzichten op en gaat die in de praktijk toepassen. De training is opgebouwd uit de training SEO Copywriting, inclusief een extra dag om je tot een volwaardig SEO-specialist te ontwikkelen.
De training ziet er als volgt uit:
Dag 1: SEO Copywriting
Op dag 1 volg je de training 'SEO Copywriting'. Het volgende komt aan bod:
- Hoe werken zoekmachines als Google?
- Wat zijn de basisprincipes en kernbegrippen van SEO?
- Leer de zoekintentie van je doelgroep begrijpen.
- Ga aan de slag met een kwalitatief zoekwoordonderzoek.
- Hoe schrijf je sterke SEO content die ook gericht is op de nabije SEO toekomst?
- Hoe kan slim gebruik van AI (prompting) en tools als ChatGPT jou helpen in het schrijfproces?
- Welke content optimalisatie mogelijkheden zijn er (o.a. title tags, meta descriptions en H-koppen)?
- Leer veelgebruikte SEO-schrijftechnieken die je teksten laten opvallen.
- Zo optimaliseer je afbeeldingen voor betere vindbaarheid.
- Hoe kun je via link earning en link bait (voorheen linkbuilding) autoriteit opbouwen?
- Wat zijn veelgebruikte strategieën voor link earning en link bait en waar moet je op letten?
Dag 2: SEO - Technische optimalisaties en de toekomst
Bij dag 2 leer je alles over de technische optimalisaties en de toekomst van SEO. Zo ontpop je je tot een volwaardig SEO-specialist.
- Leer je website monitoren en onderhouden met Google Search Console.
- Ga aan de slag met eenvoudige (maar krachtige) SEO-technieken die resultaten opleveren.
- Welke on-page en technische optimalisatie mogelijkheden zijn er (o.a. sitemap, robots.txt bestand en paginasnelheid)?
- Leer hoe je krachtige neuromarketingprincipes en SEO-technieken kunt combineren voor onweerstaanbare pagina's.
- Zo optimaliseer je video voor betere vindbaarheid.
- Welke essentiële tools en statistieken zijn cruciaal om je SEO-data te analyseren en optimaliseren?
- Zo voorkom je blackhat SEO en leer je van veelgemaakte SEO fouten.
- Krijg een vooruitblik op de toekomst van SEO (via relevante trends en ontwikkelingen).
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
De training SEO Specialist is er voor iedereen die beter gevonden wil worden in Google en meer grip wil krijgen op zoekmachineoptimalisatie. Of je nu zelfstandig ondernemer bent, werkt bij een mkb-bedrijf of een grote organisatie, deze training biedt jou de kennis en tools om SEO succesvol toe te passen. De training is o.a. relevant voor (online) marketeers, contentspecialisten, communicatieprofessionals, webredacteuren, zzp'ers en e-commercemanagers.Wil je zelf aan de slag met zoekwoordenonderzoek, contentoptimalisatie en technische SEO? Of wil je voldoende kennis opdoen om beter te kunnen sparren met collega's, developers of een extern bureau? Dan is deze training perfect voor jou.
Door de kleine groep is er veel persoonlijke aandacht en kun je eigen casussen inbrengen. Voorkennis is niet nodig. De training is geschikt voor zowel beginners als professionals die hun SEO-kennis willen verdiepen of actualiseren.