Inloggen

Wachtwoord vergeten?


Heb je nog geen account?
Maak er dan een aan
Mijn favorieten
Er zijn nog geen favorieten toevoegd

Content Specialist (virtueel)

Particuliere opleiding
C12108690
4 dag
bachelor
€ 3.115,00

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Goede content maakt het verschil. Het trekt aandacht, vertelt het juiste verhaal en bouwt aan vertrouwen. Sterke content ontstaat niet bij toeval en vraagt om strategie, creativiteit en de juiste uitvoering. Maar hoe ontwikkel je een contentstrategie die naadloos aansluit bij jouw organisatie en doelgroep? Hoe creëer je sterke verhalen die impact maken? En hoe zorg je ervoor dat je content op het juiste moment en via de juiste kanalen wordt verspreid? Dat en meer leer je in deze praktijkgerichte opleiding.

Bij deze opleiding ontwikkel jij je tot een volwaardig Content Specialist. Je leert hoe je een effectieve contentstrategie opstelt, hoe je krachtige contentformats ontwikkelt en hoe je storytelling inzet om je doelgroep te raken. Daarnaast ontdek je hoe je content slim verspreidt via verschillende kanalen en hoe je data en AI-tools gebruikt om je contentmarketing continu te optimaliseren. Door praktische opdrachten en voorbeelden ga je direct aan de slag met je eigen contentuitdagingen.

Na afloop beschik je over alle kennis en vaardigheden om zelfstandig een sterke contentstrategie te realiseren, impactvolle verhalen te vertellen en je contentmarketing succesvol te managen.

Opleidingsinhoud

  • Je hebt alle kennis in huis om verschillende contentstrategie-modellen toe te passen en een strategie te ontwikkelen die écht aansluit bij jouw organisatie en doelen.
  • Je kunt zelfstandig meetbare doelen en KPI's formuleren en deze koppelen aan je contentstrategie om impact en resultaat inzichtelijk te maken en te verbeteren.
  • Je weet hoe je een contentkalender slim inricht, beheert en optimaliseert voor een consistente en efficiënte uitvoering van je contentmarketingactiviteiten.
  • Je kunt het merkverhaal van jouw organisatie vertalen naar krachtige contentformats en deze inzetten op kanalen die passen bij je doelgroep.
  • Je beheerst de principes van storytelling en weet hoe je verhalen vindt, vormgeeft en inzet om je publiek te raken én te activeren.
  • Je kunt data en AI-tools effectief inzetten om content te creëren, verbeteren en vermenigvuldigen, zodat je meer haalt uit je contentinspanningen.
  • Je kunt direct met concrete inzichten en tools aan de slag om jouw eigen contentstrategie en contentmarketingplan effectief te implementeren en zo meer resultaat en impact te behalen.


Programma
De opleiding bestaat uit 4 dagen van 6 uur. Het programma is een goede mix van praktijk en theorie. Je doet veel theoretische inzichten op en gaat die in de praktijk toepassen. De opleiding is opgebouwd uit 2 trainingen: Contentstrategie & -Marketing en Storytelling.

De opleiding ziet er als volgt uit:

Dag 1 - Startpunten voor een slimme contentstrategie

  • Waarom is contentstrategie en -marketing onmisbaar voor jouw organisatie?
  • Zo breng je je ideale doelgroep(en) in kaart.
  • Hoe bepaal je de customer journey en relevante touchpoints?
  • Welke contentstrategie modellen zijn er en hoe pas je deze effectief toe?
  • Hoe stel je meetbare doelen op en werk je met KPI's om resultaat te monitoren?
  • Hoe richt je samen een efficiënt contentmarketingproces in dat jouw organisatie vooruit helpt?
  • Wat is het 7W model en hoe gebruik je dit als leidraad voor jouw contentmarketingplan?
  • Ga aan de slag met het bepalen van je doelstellingen en ontwikkelen van persona's (workshop).

Dag 2 - Vanuit merk en organisatie naar content met power

  • Hoe ontwikkel je een impactvolle en eigen merkboodschap?
  • Leer storytelling en contentcreatie baseren op een sterke redactionele formule.
  • Hoe vertaal je de informatiebehoefte van je doelgroep naar een effectief contentconcept?
  • Zo bepaal je de rol en structurele invulling van contentformats.
  • Hoe vergroot je engagement met storytelling via social media en influencers?
  • Welke contenttypes kies je voor een gerichte inzet op jouw doelgroep?
  • Hoe zet je data en AI-tools effectief in ter ondersteuning van je contentstrategie?
  • Ga in een brainstormsessie aan de slag voor het bepalen van de inhoud en creatie van content (workshop).

Dag 3 - Contentdistributie & timing, optimaliseer het resultaat van je marketinginspanning

  • Hoe zet je datadriven marketing en campagneplanning effectief in (timing is everything)?
  • Leer een krachtig cross channel contentplatform bouwen (the big plan).
  • Hoe zet je content in als driver voor inbound marketing?
  • Zo zet je kanalen tactisch in voor een optimale contentdistributie.
  • Hoe richt je een effectieve contentkalender in en hoe monitor je deze?
  • Wat moet je weten over privacy, wetgeving en ethische normen bij het maken en verspreiden van content?
  • Ontdek de belangrijkste contentmarketing trends die je niet mag missen.
  • Ga aan de slag met het opzetten van een resultaatgericht contentmarketingplan (workshop).

Dag 4 - Storytelling

  • Wat is storytelling en waarom werkt het zo krachtig?
  • Leer de opbouw en essentiële elementen van een goed verhaal.
  • Ontdek het verschil tussen storytelling, story design en story doing.
  • Zo werkt de dynamic of emotion en de reis van de held (hero's journey).
  • Hoe verhalen worden ontvangen en welk effect ze hebben op je publiek.
  • Leer verhalen vinden in jouw organisatie (waar je op moet letten en hoe je ze herkent).
  • Ga aan de slag met het vertalen van het DNA van je organisatie of merk naar een sterk en geloofwaardig verhaal.
  • Maak je verhaal spannend en overtuigend met turning points en emotie.
  • Leer werken met perspectieven en ontdek de link met persona's en doelgroepen.
  • Wanneer zet je een verhaal in, en met welk doel? Ontdek hoe je storytelling toepast in je eigen praktijk.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?

De opleiding tot Content Specialist is er voor iedereen die zich wil ontwikkelen tot een expert in contentstrategie, contentmarketing en storytelling. Of je nu werkt bij een groot bedrijf, een mkb-organisatie of als zelfstandig professional, deze opleiding leert je alles wat je nodig hebt om content met impact te maken. De opleiding is o.a. relevant voor (online) marketeers, communicatieprofessionals, contentmakers, copywriters en brandmanagers.

Wil je zelf een sterke contentstrategie kunnen opzetten en krachtige verhalen schrijven? Of wil je beter kunnen samenwerken met collega's of bureaus die content creëren? Dan is deze opleiding perfect voor jou.

Door de kleine groep is er veel persoonlijke aandacht en kun je altijd je eigen casussen inbrengen. Voorkennis is niet nodig. De opleiding is geschikt voor beginners en professionals die hun kennis en vaardigheden verder willen uitbreiden.

Opleidingsduur

4 dag

Kosten

De kosten bedragen EUR 2575 excl. btw

Plaatsen / leslocaties

Virtueel

Gratis informatie aanvragen

Vul hieronder jouw gegevens in, dan krijg je gratis informatie toegestuurd.

  • De ingevoerde (persoons)gegevens worden door de geselecteerde opleidingsaanbieder(s) gebruikt om de gestelde vraag te beantwoorden;
  • Indien gewenst mag de onderwijsinstelling waar ik mijn aanvraag naar stuur mijn gegevens bewaren om mij van advies te voorzien;
  • Ik ben tenminste 16 jaar oud, of heb toestemming van mijn ouders of voogd om deze informatieaanvraag te verzenden;
  • De privacy statement en algemene voorwaarden van Stichting ROC.nl zijn van toepassing.