Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Social advertising is dé manier om jouw doelgroep effectief te bereiken en te overtuigen via Facebook, Instagram en LinkedIn. Met gerichte advertenties genereer je waardevolle leads, vergroot je de naamsbekendheid en stimuleer je verkopen bij zowel consumenten als professionals. Maar hoe zet je deze kanalen optimaal in? Welke strategieën en targetingmogelijkheden leveren resultaat op? Dat en meer leer je in de opleiding Social Advertising.In deze opleiding ontwikkel je je tot een allround social advertising specialist die effectieve campagnes opzet, beheert en optimaliseert op Facebook, Instagram en LinkedIn. Je leert strategisch doelen formuleren, doelgroepen nauwkeurig targeten en converterende advertenties maken. Je werkt met je eigen Meta- en LinkedIn-advertentieaccounts, zodat je het geleerde direct toepast. Ook krijg je praktische handvatten voor het meten en analyseren van campagnes en leer je geavanceerde technieken zoals retargeting, A/B-testen en het inzetten van trackingpixels.
Na afloop beschik je over de kennis en vaardigheden om social advertising succesvol in te zetten voor zowel consumenten- als zakelijke doelgroepen. Je kunt zelfstandig campagnes structureren en optimaliseren, waarmee je waardevolle leads genereert, de naamsbekendheid vergroot en de marketingresultaten van jouw organisatie verbetert.
Opleidingsinhoud
- Je hebt alle kennis om zelf professionele advertentiecampagnes op te zetten en tot in detail goed in te richten op Facebook, Instagram en LinkedIn.
- Je kunt doelstellingen koppelen aan je campagnes, doelgroepen samenstellen met geavanceerde targetingopties en advertenties maken die converteren.
- Je weet hoe je Meta Business Manager en LinkedIn Campagnemanager efficiënt inzet om meerdere accounts, pagina's en campagnes te beheren.
- Je kunt remarketingstrategieën toepassen, werken met Custom en Lookalike Audiences en campagnes opbouwen die inspelen op elke fase van de klantreis.
- Je maakt conversies meetbaar met de Meta Pixel, Conversions API en LinkedIn Insight Tag en kunt je resultaten analyseren en verbeteren.
- Je weet hoe je met A/B-testen, advertentieframeworks en funnelstrategieën het rendement van je campagnes verhoogt en data inzet voor structurele optimalisatie.
- Je kunt direct met concrete verbeterpunten aan de slag gaan om jouw Meta- en LinkedIn-campagnes slimmer in te richten en er meer succes mee te behalen.
Programma
Dag 1: Facebook & Instagram advertising - The basics
- Hoe werkt het advertentieplatform van Meta en wat zijn de kernbegrippen?
- Hoe bepaal je doelstellingen, stel je doelgroepen samen en kies je een passende campagnestrategie?
- Content die converteert:
-Zo creëer je advertenties die passen bij je doelgroep en doelen. - Hoe gebruik je krachtige visuals en korte video's in je advertenties (inclusief handige tools en tips)?
- Wat is de rol van AI in het creëren van content en hoe zet je dit slim in?
- Ga aan de slag met het Meta advertentieplatform:
-Je Meta Business Manager-account professioneel inrichten om vanuit één plek al je bedrijfspagina's, advertentieaccounts en gebruikersrechten te beheren. - Hoe is een campagne opgebouwd (via advertentiegroepen en advertenties)?
- Wat zijn de verschillen tussen adverteren op Facebook en Instagram, en hoe speel je hierop in?
- Hoe kies je de juiste campagne en advertentiegroep-instellingen (o.a. doelstelling, budget, taal- en locatietargeting)?
- Zo beïnvloedt AI de prestaties en optimalisatie van je campagnes.
- Zo installeer je de Meta Pixel en stel je conversiegebeurtenissen in om je campagnes meetbaar te maken!
Dag 2: Facebook & Instagram advertising op gevorderd niveau
- Zo haal je meer rendement uit je campagnes met slimme optimalisatiestrategieën, zoals A/B-testen, budgetverdeling en campagneplanning.
- Leer werken met bewezen advertentieframeworks (zoals PAS, AIDA en 4U) en pas ze toe op jouw campagnes.
- Hoe zet je een effectieve funnelstrategie op waarbij je advertenties inspelen op elke fase van de klantreis?
- Zo combineer je de Meta Pixel met de Conversions API voor betere datakwaliteit en betrouwbaardere metingen.
- Leer campagneresultaten analyseren en optimaliseren op basis van KPI's, doelgroepgedrag en campagnedoelen.
- Ga aan de slag met remarketing om eerdere bezoekers opnieuw te benaderen met relevante advertenties.
- Hoe zet je Custom Audiences en Lookalike Audiences in om je targeting te verfijnen en je bereik te vergroten?
- Hoe gebruik je de doelgroep statistieken-tool om nieuwe doelgroepen te vinden en targeten die aansluiten bij je ideale klant?
- Zo benut je de geavanceerde mogelijkheden van tracking pixels en stel je conversies en gebeurtenissen strategisch in.
- Leer werken met UTM-tags voor betere inzichten en analyses in Google Analytics 4.
- Krijg praktische tips, slimme trucs en best practices om het rendement van je campagnes te verhogen.
Dag 3: LinkedIn advertising
- Hoe werkt het advertentieplatform van LinkedIn en wat zijn de kernbegrippen?
- Hoe bepaal je doelstellingen, stel je doelgroepen samen en kies je een effectieve campagnestrategie?
- Content die converteert:
-Zo creëer je advertenties die aansluiten bij jouw doelgroep en aanzetten tot actie. - Hoe zet je visuals en video's effectief in (inclusief handige tools en tips)?
- Ga aan de slag met de LinkedIn Campagnemanager:
-Je LinkedIn-account structureren (via campagnes, advertentiesets en advertenties). - Hoe kies je de juiste campagne-instellingen en benut je gerichte targetingopties (o.a. functie, opleiding, vaardigheden en ervaring)?
- Hoe zet je verschillende advertentietypen (o.a. follow ads, text ads, sponsored InMail en Sponsored updates) effectief in?
- Leer adverteren als een pro:
-Zo maak je conversies meetbaar via de LinkedIn Insight Tag! - Ga aan de slag met retargeting om eerder betrokken bezoekers opnieuw te benaderen.
- Zo voer je A/B-testen uit om het rendement te verhogen.
- Leer statistieken en dashboards analyseren om je campagnes te monitoren en bij te sturen.
Toelatingseisen: wat heb je nodig?
De opleiding Social Advertising is bedoeld voor iedereen die effectieve advertentiecampagnes wil opzetten en beheren op Facebook, Instagram en LinkedIn. Of je nu ondernemer bent of bij een grote multinational of een mkb-bedrijf werkt, deze opleiding leert je alles om social advertising slim en resultaatgericht in te zetten. De opleiding is o.a. relevant voor (online) marketeers, social media specialisten, contentmarketeers, communicatieadviseurs, campagnebeheerders en zzp-ers.Wil je zelfstandig social advertising campagnes beheren die écht impact maken bij zowel consumenten als zakelijke doelgroepen? Of wil je meer kennis opdoen om nog beter te kunnen sparren met een collega die of bureau dat hiermee werkt? Dan is deze opleiding perfect voor jou.
Door de kleinschalige opzet is er veel ruimte voor persoonlijke begeleiding en kun je altijd eigen vragen en casussen inbrengen. Voorkennis is niet nodig.