SURF onderwijsprijs voor Felienne Hermans

09 november 2017

Felienne Hermans, docent Software Engineering, heeft vandaag een SURF Onderwijsaward ontvangen. SURF reikte tijdens haar Onderwijsdagen prijzen uit aan mensen die het verschil maken in onderwijsinnovatie. Hermans ontving de prijs in de categorie docenten voor haar inspanningen om studenten en kinderen te leren programmeren, en te onderzoeken hoe je dat het beste kunt doen.
Felienne Hermans ? prijs voor docentDe prijzen werden overhandigd door Paul Rullmann, voorzitter van SURF. Hij prees elk van hen voor de bijdragen die zij ieder leveren aan het onderwijsveld in binnen- en buitenland. Felienne Hermans zet zich in voor het programmeeronderwijs aan kinderen met een combinatie van online en campus onderwijs. Ze doceert op een originele, innovatieve en vernieuwende wijze computational skills, niet alleen aan de TU Delft, ook aan kinderen en wereldwijd aan de learners in haar MOOC?s. Programmeeronderwijs is ook het onderwerp van haar onderzoek: wat werkt wel en niet op het gebied van ICT-onderwijs. Vanuit het belang van programmeren vraagt ze aandacht voor goed ICT-onderwijs, ook voor kinderen en docenten in Nederland en daarbuiten. Felienne levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ICT-skills van toekomstige studenten wereldwijd.De SURF OnderwijsawardsDe SURF Onderwijsawards worden sinds vorig jaar uitgereikt aan ?changemakers in onderwijsvernieuwing?, in vier categorieën: docent, ICT-professional, onderwijsadviseur en bestuurder. Dit gebeurt tijdens de SURF Onderwijsdagen te Rotterdam. De kandidaten worden voorgedragen door het veld, waarna de jury op basis van een aantal criteria in elk van de vier categorieën een winnaar selecteert. In de jury zaten SURF voorzitter Paul Rullmann, Christien Bok (programmamanager Onderwijsinnovatie met ICT, SURFnet) en de drie winnaars van 2016 Farshida Zafar (EUR), Jan Haarhuis (UU) en Anka Mulder (TU Delft).  Anka Mulder kreeg vorig jaar de eerste SURF Onderwijsaward in de categorie bestuurders.
Wharton-QS prijsVorig jaar viel Felienne Hermans in de prijzen bij de Wharton-QS Awards, met de online cursus Data Analysis: Take it to the MAX. Ze won goud in de categorie Regional Award Europe: de prijs voor het beste ingezonden onderwijsinnovatie-project in Europa. De jury was enthousiast over het onderwerp van de MOOC, op een terrein waar een grote behoefte van de arbeidsmarkt is aan mensen met kennis en vaardigheden op het gebied van data analyse en het omgaan met (Excel) spreadsheets. De jury prees de cursus Data Analysis, als geheel en in het bijzonder de pedagogische kwaliteit.
Meer informatieMeer over de SURF onderwijsawards en de motivatie van de jury.
Blog Felienne:  www.felienne.com/nl/?p=5794Meer over haar online cursussen:  online-learning.tudelft.nl/instructors/felienne-hermans/ 
Deel:
Facebook
Linkedin
Twitter
Email