Wederzijds vertrouwen randvoorwaarde om werkdruk te verlagen

10 november 2017

Wederzijds vertrouwen randvoorwaarde om werkdruk te verlagen
De aanpak van werkdruk in het onderwijs vereist een gezamenlijke inspanning van zowel schoolleiders als medewerkers. ?Als draagvlak bij een van de twee ontoereikend is, dan zal de aanpak niet slagen?, concludeert onderzoeker Roos Schelvis (TNO/VUmc) in haar proefschrift ?Verminderen van werkstress bij docenten?, die zij op 7 november verdedigde bij de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Succesfactoren voor een werkzame aanpak zijn: doe het samen, bereid de aanpak goed voor en leidt het actieplan als een organisatieverandering. Een gebrek aan wederzijds vertrouwen tussen management en medewerkers bemoeilijkt de aanpak van werkstress. Onderdeel van het participatieve programma dat de promovenda onderzocht, was het gezamenlijk maken van een actieplan om werkstress te voorkomen.
Schelvis onderzocht ook de rol van het vertrouwen in eigen kunnen in het ontstaan van werkstress bij oudere docenten. De onderzoekster concludeert dat uitdagende eisen in het werk het vertrouwen in eigen kunnen inderdaad kunnen vergroten, waardoor de werkstress vermindert. Dit beschermende effect geldt echter niet voor emotionele eisen die het werk stelt, zoals confrontaties met boze ouders of de uithuisplaatsing van een kind.
Werkdruk Wegwijzer
TNO ontwikkelt en evalueert diverse interventies om werkstress te verminderen. Op schoolniveau kan de Werkdruk Wegwijzer worden ingezet, een implementatiehandboek voor schoolleiders of projectleiders, waarin voor elke stap beschreven is wat je moet doen, hoe je dat kunt doen, wie je daarbij betrekt en met welke lessen uit de veranderkunde je rekening kunt houden. Ook is het mogelijk voor docenten om de Stresscoach in te zetten.
Downloads en links
Decreasing work stress in teachersWerkdruk wegwijzer (TNO)Stresscoach, grip op stress (TNO)
Gepubliceerd op: 10 november 2017
Printvriendelijke versie van deze pagina
Doelgroep(en) Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs
 
Deel dit artikel
Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2017)
Meer informatie