Promotie R. Vliegendhart: multimedia

14 november 2017

Promotie R. Vliegendhart: multimedia
20 november 2017 12:30
-
Locatie:
Aula, TU Delft
-
Door:

Webredactie
Incorporating Crowd Perspectives into Multimedia Retrieval Systems. Promotors: Prof.dr. A. Hanjalic (EWI), Prof. dr. M. A. Larson (EWI).
De eenentwintigste eeuw heeft de massa een overvloed aan rekenkracht en bandbreedte gebracht en zorgde ervoor, dat apparatuur om multimediaopnamen te maken voor iedereen beschikbaar werd. Met deze ontwikkelingen vond er een verschuiving plaats in het multimedialandschap: van een situatie waarin voornamelijk door een enkeling de programmering voor velen werd bepaald (het paradigma van klassieke televisie) naar één waarin diverse multimediainhoud door velen voor velen gecreëerd wordt. Nu is het voor eenieder mogelijk om contentmaker te worden en in contact te komen met nieuwe publieken, met als gevolg een explosie van veel en divers beschikbaar multimediamateriaal. Gelijk met deze verandering evolueerden de behoeften van gebruikers eveneens. Echter, multimediazoekmachines konden deze veranderingen niet bijbenen en worstelen nog steeds om aan de vraag van gebruikers te voldoen.
In dit proefschrift wordt er beargumenteerd, dat een aanpak vanuit meerdere perspectieven wenselijk is om aan een divers bereik van gebruikersbehoeften te kunnen voldoen. Om erachter te komen welke perspectieven er genomen moeten worden, keren we ons tot de crowd, de grote menigte, en beschouwen wij deze als een informatiebron die inzicht geeft welke perspectieven daadwerkelijk van dienst kunnen zijn bij het dienen van gebruikers van multimediazoekmachines. De centrale vraag die ten grondslag ligt aan al het onderzoek in dit proefschrift, luidt dan ook als volgt: Hoe kunnen we deze perspectieven van de grote menigte integreren in multimediazoeksystemen?
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt u kijken in de TU Delft Repository, de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.
Deel:
Facebook
Linkedin
Twitter
Email