'Wetenschaps- en technologieonderwijs vraagt om meer verbinding met ..

13 december 2017
11-12-2017

'Wetenschaps- en technologieonderwijs vraagt om meer verbinding met de buitenwereld'
11 december 2017
De Pabo van Windesheim participeerde onlangs op een techniekdag voor basisscholen in Dronten waar ruimtevaarder André Kuipers de show stal.
Kinderen voor techniek interesseren is geen enkel probleem vertelt Pabodocent natuur en techniek  Nicole van Aar van Windesheim. Volgens haar klopt het beeld niet dat kinderen daar nauwelijks voor warmlopen. Ze verwijst naar de populariteit van de techniekdag zoals die op 17 november plaatsvond in Dronten levert en waar de organisatie 1200 aanmeldingen kreeg waar er slechts voor 500 kinderen plaats was. Het is volgens Van Aar belangrijk dat kinderen op zeer jonge leeftijd in aanraking komen met de wereld van wetenschap en technologie. Des te groter is de kans dat dit een rol gaat spelen in hun latere opleiding en carrière. ?Daar ligt een belangrijke taak voor de leerkracht?, vertelt van Aar, ?die moet naar buiten en met de kinderen bijvoorbeeld op veldwerk zodat ze op aanschouwelijke wijze les kunnen geven in vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde. Het is voor kinderen belangrijk dat ze weten waarom ze iets moeten leren. Dat er een duidelijke connectie is met de buitenwereld.?
 
Onderzoekend leren
Volgens van Aar is het voor Windesheim en de Pabo belangrijk om op dit soort dagen te participeren. ?Vanuit de uitgangspunten zoals geformuleerd in TechYourFuture willen we een impuls geven aan de ontwikkeling van techniekonderwijs aan kinderen en jongeren. Daarom is het belangrijk dat we onze studenten hier in meenemen. De implementatie van nieuwe uitgangspunten bij het geven van wetenschaps- en technologieonderwijs vraagt een andere houding van onze onderwijskrachten. Het onderwijs wordt veel minder methode-gestuurd en biedt dus minder houvast voor de leerkracht. Maar het lesgeven wordt juist veel interessanter, het is meer onderzoekend of ontwerpend en aanschouwelijk. Een onderzoeksvraag van een kind bijvoorbeeld kan voor de leerkracht betekenen dat hij zelf ook op zoek moet gaan. Dat vraagt om meer verdieping, durf en creativiteit en een kwestie van samen op zoek gaan naar een antwoord. Dat is de kern van onderzoekend leren.?
 
André Kuipers
Mensen als André Kuipers spelen volgens van Aar een belangrijke rol bij het populariseren van technische onderwerpen. ?Hij maakt moeilijke leerstof heel toegankelijk voor kinderen. Met een simpel balletje en een ballon legt hij uit hoe je met een ruimtestation in een baan om de aarde komt. Hij maakt het voor de kinderen aanschouwelijk en begrijpelijk en is bovendien een fantastische verteller. Een beter ambassadeur voor wetenschap en technologie kun je je niet wensen.?
 
Voor meer informatie over wetenschaps- en technologieonderwijs op de pabo, stuur je vraag naar Nicole van Aar via e-mail '(n.van.aar@windesheim.nl)'.
Foto's: met dank aan Sander van der Kolk van BestPicures.nl in Dronten
Terug naar overzicht
11 december 2017
De Pabo van Windesheim participeerde onlangs op een techniekdag voor basisscholen in Dronten waar ruimtevaarder André Kuipers de show stal.