‘Ik ervaar iedere missie als een cadeautje’

06 november 2018
De vrijwilligersorganisatie PUM ondersteunt al 40 jaar kleine bedrijven in ontwikkelingslanden. Martin Huizinga, werkzaam bij het Zadkine Horeca College, is één van de 3.000 experts van PUM. Hij vertelt over de ervaringen die hij opdeed op missies.

PUM ondersteunt ondernemers door experts en vakkennis te leveren. Martin Huizinga is één van die experts. Hij vertelt over de werkwijze: ‘PUM werkt met lokale vertegenwoordigers. Zij bekijken welke hulpvraag deze lokale ondernemers hebben. De lokale ondernemer doet – soms met behulp van een lokale vertegenwoordiger – online een aanvraag voor een missie bij PUM. De landencoördinator, en de bijbehorende sectorcoördinator, van PUM zoeken samen een passende expert. Die expert treedt rechtstreeks in contact met de lokale ondernemer. Uiteindelijk bepaalt de ondernemer of hij in zee wil met de voorgedragen expert.’

Non-profitorganisatie
PUM is een non-profitorganisatie. Dat betekent dat Martin geen vergoeding krijgt voor zijn werkzaamheden: ‘PUM betaalt de kosten van de vlucht, de visa en andere kosten. De lokale ondernemer is verantwoordelijk voor de verblijfskosten. In mijn geval zijn de kosten voor de lokale ondernemer regelmatig te verwaarlozen. Ik slaap vaak in het hotel of de hostel van de ondernemer die ik help, aangezien ik op het gebied van hospitality actief ben.’

Commitment
‘Gedurende de twee weken dat ik in het land ben, breng ik de situatie in kaart: op basis van de aangeleverde bedrijfsgegevens, gesprekken met klanten en met de ondernemer zelf. Daar rolt een rapport uit met conclusies en aanbevelingen. Dat laatste is heel belangrijk. De ondernemer moet na een afgesproken periode namelijk 70 á 80 procent van de doelstellingen hebben behaald om in aanmerking te komen voor een vervolgmissie. Hij moet zich echt committeren. Als hij dat niet doet, breken we de missie rücksichtslos af.’

Feeling
Martin reisde in de acht jaar dat hij actief is voor PUM de halve wereld over. ‘Ik was al in Armenië, Ethiopië, Nepal, Benin, Kameroen, Marokko en Guinee Bissau en binnenkort ga ik naar Zuid-Afrika. PUM vindt het belangrijk dat je ongeveer twee keer per jaar op missie gaat. Om feeling te krijgen en te houden met hun werkwijze.’

Impact door kennis
Martin is enthousiast over PUM: ‘Ik merk dat we blijvende impact realiseren. Door praktische dingen te doen zoals het opnemen van promotiefilmpjes gericht op Europeanen, wat we in Armenië deden, lever je direct meerwaarde. Het restaurant in Benin waar ik twee keer was, zag zijn omzet met 15 procent stijgen. Onze kennis is goud waard voor de mensen daar. Maar het gaat mij om brengen én halen van kennis. Mijn kennis groeit ook. Kennis van de manier van werken in andere culturen; ik kom op plekken waar ik anders niet snel zou komen. Maar ik leer bijvoorbeeld ook allerlei nieuwe groenten en kruiden kennen. En ook niet onbelangrijk: ik onderhoud op deze manier de verschillende talen die ik spreek. Ik kan collega’s in het mbo van harte aanbevelen om contact op te nemen met PUM om te onderzoeken of het ook iets voor hen is. Ik ervaar iedere missie als een cadeautje.’

Kijk voor meer informatie op www.pum.nl