Van ‘moetiveren’ naar motiveren

20 november 2019
Wie voelt zich 100% eigenaar van zijn werk? Ga maar even staan.’ De interactieve lezing van LOB-expert Els van Osch tijdens de Dag van het mbo zet het publiek meteen aan het werk. Van Osch is gefascineerd door het begrip ‘eigenaarschap’ en vindt dat we daarop moeten sturen bij studenten. Maar wat houdt het precies in?

‘Eigenaarschap is een containerbegrip en daar gebruiken we er ongelooflijk veel van in het onderwijs. Daarom is het zo belangrijk om het er echt over te hebben. Anders blijft iedereen in zijn eigen associaties hangen.’ Om leerlingen goed te begeleiden, moeten we drijfveren vinden waardoor ze iets willen ontdekken en ontwikkelen en groeien. Dat leidt tot echt eigenaarschap. Van Osch geeft aan dat veel motivatie bij jongeren voortkomt uit externe druk en dat is niet vol te houden. ‘We moeten van moetiveren naar motiveren’, is de boodschap. De beste motivatie komt voort uit nieuwsgierigheid en daar kun je als docent veel aan bijdragen.

De drie-eenheid relatie, autonomie en competentie is hierin een belangrijk onderdeel. Maar we kunnen ook veel leren van de game-industrie. Spelers komen binnen in een game, kunnen kiezen waar ze naartoe gaan en hebben tegelijkertijd een doel. Er is zicht op een eindpunt waar je iets kunt winnen of waar je beter wordt. Elementen als onvoorspelbaarheid en schaarste worden toegepast om ervoor te zorgen dat gamers alsmaar door willen spelen. ‘De leerknop van kinderen staat al aan vanaf het moment dat ze geboren worden. Wij ouders en docenten moeten alleen van de uitknop afblijven.’