Inloggen

Wachtwoord vergeten?


Heb je nog geen account?
Maak er dan een aan
Mijn favorieten
Er zijn nog geen favorieten toevoegd

Kennisbank voor Werkzoekenden

Werkzoekenden>

Rechten en plichten

Als werknemer ben je in dienst van een organisatie. Het feit dat je een arbeidsovereenkomst aan bent gegaan bij een organisatie betekent automatisch dat je bepaalde rechten en plichten hebt. Wat deze precies zijn verschilt per organisatie en per arbeidsovereenkomst. Een aantal rechten en plichten zijn voor elke werknemer hetzelfde, ongeacht organisatie.

Vakantiedagen

Als werknemer heb je ten alle tijden recht op vakantiedagen wanneer je een arbeidsovereenkomst hebt. Wettelijk is vastgesteld dat iedereen recht heeft op vier maal het aantal werkdagen per week. Stel je werkt 4 dagen in de week, dan heb je recht op 4 x 4 = 16 dagen vakantie per jaar. Kortgezegd heeft iedereen recht op 4 weken vakantie in een jaar. Daar bovenop kunnen nog extra vakantiedagen komen wanneer dit is opgenomen in je arbeidsovereenkomst of in het cao. Hiernaast bouw je ook vakantiegeld op. Dit is 8% van je brutojaarsalaris. Dit bedrag wordt één keer in de twaalf maanden uitgekeerd.

Vormen van loon

Ook heb je als werknemer recht op loon in welke vorm dan ook. Meer over de verschillende vormen van loon vind je in de kennisbank onder 'arbeidsloon'. Verdien je loon in de vorm van salaris, dan heb je tevens recht op een gedetailleerde salarisstrook. Ook dient je loon gelijk te zijn aan dat van iemand met dezelfde functie maar van een ander geslacht. Het kan voorkomen dat dit loon niet exact gelijk is, vaak is dit het gevolg van loononderhandelingen. Tips om te onderhandelen over je salaris vind je ook terug in de kennisbank!

Rechten en plichten

Wie rechten heeft, heeft ook plichten. Zo is de belangrijkste plicht van een werknemer dat hij zich als goed werknemer gedraagt. In de wet staat beschreven dat goed werknemer en goed werkgeverschap de basis zijn van een gezonde arbeidsrelatie. Het is natuurlijk best een breed begrip, maar het komt er op neer dat je ten alle tijden je werkzaamheden naar beste vermogen verricht, je loyaal bent aan de werkgever en je collega's en bereid bent over te werken of in te vallen. Als goed werknemer volg je natuurlijk ook de instructies op van je werkgever. Zo kan de werkgever bijvoorbeeld instructies geven over hoe je de kleding in een kledingwinkel dient op te vouwen, hier heb je je als werknemer aan te houden.

Ook ben je als werknemer verplicht mee te werken wanneer je ziek bent. Dit houdt in dat je redelijke voorschriften van je werkgever opvolgt, helpt bij het opstellen van een plan van aanpak en dat je passende arbeid accepteert wanneer de werkgever deze aandraagt.

Wanneer beide partijen zich aan de rechten en plichten houden, zou niks een fijne werkrelatie in de weg moeten staan.